Counter-Strike: Global Offensive

G. Slurink / 4 reacties

Vraag

Mag ik CS:GO spelen, want je moet mensen dood schieten en dat mag niet van de Bijbel. Maar het zijn wel terroristen en moslims en tijdens de kruistochten gebeurde dat ook.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik denk dat we voor het antwoord op die vraag moeten kijken naar wat God ons nu eigenlijk te zeggen heeft in de Bijbel. Het is dan belangrijk te begrijpen dat de Bijbel niet alleen een boek is van wat wel of niet mag, maar dat het ons vooral toont dat wij uit onszelf telkens weer geneigd zijn het verkeerde te kiezen en het verkeerde te doen en dat we onszelf daardoor van God verwijderen. Maar dat God de weg heeft geopend, door de Heere Jezus, om ons weer bij Hem terug te brengen. En dat we daardoor, door ons te bekeren tot Hem en Hem te vertrouwen en Hem van harte gehoorzaam te willen worden, we leren het goede te kiezen en ons steeds meer richten op wat de Heere Jezus ons leert in de Bijbel.

We mogen inderdaad niet doden. Maar dat gaat niet alleen over de de daad van het doden zelf, dat gaat over onze hele houding tot andere mensen. Jezus zegt zelfs dat iemand die een ander een dwaas noemt (of erger) zich al schuldig maakt aan doodslag (zie Mattheus 5: 21-22). In de kern is elke vijandelijke of verachtende houding naar een ander toe een vorm van doodslag en een overtreding van het zesde gebod. De Heere Jezus leert ons precies het omgekeerde te doen en zelfs onze vijanden lief te hebben en te zegenen (dat wil zeggen hen het beste toe te wensen). “Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten” (zie Mattheus 5: 44-48). Dat is een heel andere houding.

Als jij terroristen en moslims wilt doodschieten, ook al is het maar in een computerspel en niet in het echt, gaat het meer om waarom jij dat wilt en jij dat leuk vindt (en daar verder nog allemaal voor gedachten en gevoelens bij hebt) dan om het schieten op zichzelf. Want daar zit een manier van denken en doen achter, die precies het tegenovergestelde is van wat God wil.

Wat er tijdens de Kruistochten precies gebeurde is weer een andere vraag, maar daar gebeurden ook een hoop verkeerde dingen. Hoe dan ook, in ieder geval is wat daar gebeurde op geen enkele manier een rechtvaardiging om CSGO te spelen.

Natuurlijk kunnen er tijden zijn dat iemand doden een noodzakelijk kwaad is. Als kwaadwillende mensen andere mensen kwaad dreigen te doen, dan kan dat soms de enige manier zijn om dat te verhinderen. Maar dat is hier niet aan de hand. Als jij geen CSGO speelt komen er niet ineens allemaal terroristen uit te computer gekropen die anderen dreigen kwaad te doen.

Ik denk dat je begrijpt dat ik denk dat het spelen van CSGO, dat echt een spel is waarbij je in de huid kruipt van iemand die niets anders doet dan zoveel mogelijk anderen dood te schieten, niet een spel is waar iemand plezier in zou moeten hebben. En ik weet wel zeker dat dit, ook al is het maar een computerspel, niet iets is dat in de lijn ligt van wat de Heere Jezus ons wil leren. Denk je wel?

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

games
4 reacties
mortlach
Een reactie met een andere insteek. Voor de duidelijkheid, ik ben gamer, ik speel al 30 jaar allerlei verschillende spelletjes op pc, etc. en ik heb nog nooit de neiging gehad het in de praktijk te brengen.

Moderne schietspellen zijn het tikkertje van de huidige generatie. Wie is wie te slim af, wie is net even sneller, behendiger, of wie denkt net even beter na over de situatie om zich heen.

Als je aan het einde van een sessie Counterstrike of Battlefield of Overwatch naar de werkelijkheid kijkt, is er absoluut niemand dood of zelfs maar gewond. Het is een spelletje en de zaken waar je op mikt zijn tweedimensionale pixels op je televisiescherm. En daar is dus verder niets mis mee, zo lang het andere zaken zoals school/werk, vrienden, rust, kerkgang, geloofsbeleving, etc. niet hindert. Bij schaken maakt toch ook niemand zich druk wat er met die geslagen pionnetjes gebeurt?

Nee, de zinsnede die mij wél zorgen baart, is dat de doelwitten in Counterstrike moslim zijn en (dus?) dood moeten. Misschien is het een kwestie van onhandig uitdrukken, maar dat is absoluut de boodschap niet die je na het spelen van dit soort spellen wilt meenemen. Iedereen verdient respect, hulp, gastvrijheid, eerlijkheid, vrede. Het geloof van iemand maakt wat dat betreft niets uit.

Uit de vraag lijk ik te kunnen opmaken dat de vraagsteller behoorlijk jong is. Misschien is dit iets om met de ouders te bespreken, een oom of tante of een leraar als de ouders een te grote confrontatie is.

De bedoeling van een spel is dat iedereen aan het eind met een tevreden gevoel afsluit; als je denkt dat er mensen écht dood moeten, dan is het tijd om het daar met iemand over te hebben, en om je het verschil tussen fantasie en realiteit beter voor de geest te houden.
Omega
Om de nuance van @mortlach ook maar weer te nuanceren... ik vrees dat die tevredenheid aan het eind van het spel (of al tijdens het spelen) nogal eens achterwege blijft. Er zijn immers ook verliezers en een gamer verliest nu eenmaal niet graag. Ik zie het bij mijn eigen kinderen, waar tijdens het spelen niet alleen wordt geschreeuwd, gescholden en soms zelfs gevloekt (!) wordt, maar waar waar ook regelmatig nieuwe toetsenborden of koptelefoons moeten worden aangeschaft omdat die uit boosheid kapot worden geslagen. Ik hoor dat ook van andere ouders. Het gaat dus niet alleen om het handig neerschieten van poppetjes, maar ook om de boosheid en agressiviteit die het bij jezelf kan oproepen. En inderdaad, dat kan ook bij mens-erger-je-niet, maar ik heb wel de indruk dat het vooral bij online teamgames een paar graadjes erger is. En je wilt jezelf nu eenmaal graag meten met anderen.

In het verleden was ik ook een fanatieke en niet onverdienstelijke gamer (COD/Battlefield). En alles wat met het christelijk geloof te maken had leed daar ernstig onder. Die virtuele wereld heb ik inmiddels al een tijdje achter me en ik heb er nooit een seconde spijt van gehad. Meer nog, ik heb er geen enkele behoefte meer aan. En ja, ik speel met anderen nu bordspelen of online Ruzzle en Wordfeud. Schijnt ook goed te zijn tegen Alzheimer ;-)
mortlach
@Omega
Nuance van de nuance van de nuance dan maar.

Ik game al ruim 30 jaar en heb naar mijn weten nog nooit een stuk randapparatuur gesloopt uit boosheid. Het is uiteraard naar dat je kinderen hun emotie/teleurstelling nog niet goed weten te reguleren, maar ik weet niet of het eerlijk is daar de spellen de schuld van te geven.

Er zijn tal van onderzoeken die uitwijzen dat spelers van "aggressieve" spellen over het algemeen juist béter zijn in het reguleren van hun agressie (net als trouwens mensen die agressieve muziek luisteren).

Maar goed, spelen moet je ook leren en daarbij hoort omgaan met je eigen gevoelens en die van anderen als je wint of verliest. Als mijn kids een koptelefoon kapot zouden slaan, zouden ze toch zelf mogen werken om een nieuwe te verdienen, trouwens, want dat is geen gedrag wat hier zou worden getolereerd.

Maar als je zelf merkt dat het je eigen geloofsleven in de weg staat, goed zo dat je die keuze dan hebt gemaakt om er afstand van te nemen, oprecht. Maar blijf ervan bewust dat jouw ervaring niet maatgevend is en dat velen zonder problemen dit soort spellen kunnen spelen.
schoenveter
We zijn niet allemaal uit hetzelfde hout gesneden. Zoals met veel dingen in het leven, is niet alles geschikt voor iedereen. Zo ook met games. Het kan voor iemand heel ontspannend en leerzaam zijn, terwijl het voor een ander een verarming is van het leven. Daarom is het goed om altijd stil te staan bij alles wat je doet: Wat draagt dit bij, of af in je leven?

Beproeft alles, en behoud het goede!