Ontluikende seksualiteit

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben 14 jaar en ik verlang op de een of andere manier naar seks. Ik zoek naar informatie daarover op internet, bijvoorbeeld hoe een romantisch seksavondje er uit ziet. Is het zondig dat ik dat doe? Ik word thuis christelijk opgevoed. Ik denk dit allemaal ook met school te maken heeft als er seksueel getinte opmerkingen gemaakt worden. Hoe ga ik hier mee om?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste 14-jarige,

Ontluikende seksualiteit: zeker, dat hoort bij een jongen van 14 jaar. Maar... voorlichting begint thuis bij je ouders. Niet op het internet met alle op te zoeken sites voor ‘informatie’! Hoe heeft je vader toen hij 14 jaar was een en ander beleefd? Vraag thuis eens, als je ouders niet zelf beginnen. Misschien ligt dit onderwerp gevoelig, maar het hoort wél bij de opvoeding, hoor!

Als je toch via internet zoekt naar een romantisch seksavondje, laat dan je vader meekijken... wellicht leidt dit tot het gesprek waar je op wacht! En als je bovenstaande niet goed durft, vraag dan thuis om een goed boek dat je ‘informatie’ geeft over hoe seksualiteit er uit hoort te zien. Ook met zo’n vraag kun aan je ouders duidelijk maken dat je er aan toe bent om méér te willen weten. En heus, als 14-jarige hóórt dit bij je!

Ik zal je vast verklappen, dat LIEFDE (ik schrijf het met hoofdletters) zeker níét hetzelfde is als romantische seks. Liefde zoekt zichzelf niet, wat begeerte wel doet. En draait daar de internetinformatie niet meestal om? Liefde zoekt het geluk van de ánder en juist daarbij kunnen groeiende seksuele gevoelens prachtige momenten nóg waardevoller maken voor beide partners. Maar dan is er al langere tijd sprake van een relatie! Lichamelijke aantrekkingskracht hoort erbij, maar is niet de eerste stap naar vriendschap of naar een relatie.

En de opmerkingen op school... die plaats ik in de categorie stoer, puberaal gedrag. En niet in die van “leren lief te hebben.” Negeer ze, of probeer er met een beetje humor op te reageren.

Ik hoop, dat je iets hebt aan mijn antwoord op je vraag over “hoe om te gaan met”! Heus, al zou ik oma kunnen zijn: liefde, seksualiteit en alles wat daarmee samen hangt is niet anders geworden in de loop der jaren!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

seksuele voorlichting