In mijn omgeving is geloven niet eenvoudig

Ds. B.M. Meuleman / 3 reacties

Vraag

De vraag die ik heb heeft betrekking op mijn geloofsleven in combinatie met mijn omgeving. Ik ben van huis uit gelovig opgevoed (moeder gelovig, vader niet) maar, zoals ik dat nu zelf inzie, het geloof had geen voorname plaats in ons leven. We gingen met Kerst en Pasen naar de kerk, bidden voor het avondeten, maar dat was het. Er was een overtuiging dat God bestaat, maar het had geen diepere betekenis.

Zelf heb ik altijd een interesse in het geloof gehad, maar ik was nog heel jong dus ik kon daar geen handen en voeten geven. Tot een aantal jaar terug; toen voelde ik een diep besef dat ik meer met het geloof wilde doen. Ik voelde de noodzaak, ik voelde een verlangen. Nu ongeveer sinds een jaar ben ik veel bezig met Bijbellezen, bidden en christelijke muziek luisteren. Steeds dieper gaat het gevoel dat ik God wil leren kennen, wil eren, leven naar Gods wil. Maar ik weet totaal niet hoe?

Met mijn moeder kan ik niet goed over het geloof praten (mijn vader is inmiddels overleden). Ze snapt wel dat ik in God geloof en dat ik in de Bijbel lees is ok, maar meer dan dat niet. Ze snapt niet dat een mens twee keer per zondag naar de kerk gaat, dat je niet alles op tv kijkt, dat je met regelmaat in de Bijbel leest. “Er is meer dan het geloof alleen”. Maar dat is nou juist iets waar ik zo naar verlang.

Het probleem is dat ik niet tot een kerkgemeente behoor. Dan denkt u misschien zoek die, maar daar ligt het probleem. In het dorp waar ik woon is één kerk en daar ben ik vroeger ‘weggepest’ dus eigenlijk voel ik ontzettend veel weerstand om daar naar terug te gaan. Er is wel een evangelische kerk, maar eerlijk gezegd ben ik geen type die swingend met armen in de lucht in de kerk staat, ik ben meer een gereformeerde/reformatorisch persoon. Die gemeente is op ongeveer 1 uur reistijd. En ik heb geen auto, dus ik zou met het ov moeten op zondag.

Hoe ga ik om met de tegenstrijdige belangen hier in huis? Moet ik het accepteren tot het moment dat ik uit huis ga (over, ik gok, drie jaar)? Moet ik accepteren dat ik op zondag nu dingen doe die ingaan tegen mijn opvattingen? Zonder kerk. Met God in gebed. Ik bid zo vaak en dan vraag ik om God zijn hulp, een kerk, een leven rondom God. Misschien is het plan van God dat ik moet wachten? Zoals u ziet ben ik zo vol verlangen naar God, maar ik zie geen mogelijkheden. Ik snap dat u mijn thuissituatie niet kan oplossen, maar ik hoop op wat advies of bemoediging.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De situatie die je beschrijft is niet gemakkelijk. Het is een situatie die ik vaker tegenkom dan je misschien denkt, dat iemand in geloof een Bijbelse weg wil gaan terwijl zijn of haar vader en/of moeder dat niet wil en niet begrijpt.

Inderdaad kan ik je thuissituatie niet veranderen, maar de Heere kan het wel! Tegelijk begrijp ik dat je al vaak tot God gebeden hebt, maar dat er niet direct een uitweg voor je zichtbaar is. Dan kan het inderdaad Gods bedoeling zijn om je te laten wachten tot het moment dat je zelfstandig vorm kunt geven aan je geloof en leven. Soms laat de Heere ons een tijd in een bepaalde moeilijke situatie om ons geloof te oefenen en ons te leren op Hem alleen te vertrouwen. Het leert je afhankelijkheid van Hem en een hopen op Hem. Door de oefening van je geloof leer je volharding in het dienen van God en een leven dichtbij de troon van Gods genade. Dat is niet altijd gemakkelijk. Dat kan zelfs heel moeilijk zijn. Paulus spreekt er in zijn brief aan de Romeinen over hoe verdrukking geduld en volharding uitwerkt. De volharding werkt vervolgens bevinding of ondervinding en de bevinding hoop (Rom. 5:3-5). Met andere woorden: de Heere wil jouw moeilijke situatie gebruiken om via de weg van volharding en bevinding de vaste hoop te werken op Hem. Bij bevinding mag je dan denken aan de ervaring van het geloof dat God je niet loslaat en een betrouwbaar God is, Die je alles geeft wat je nodig hebt voor je zaligheid. En het mooie is dan dat Paulus zegt: “En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.” Zo wil de Heere vanuit Zijn Woord je troosten en bemoedigen omdat Hij je kent, je Zijn Geest heeft gegeven en Zijn liefde in je hart uitstort. Stel daarom al je hoop op God en je zult zien dat Hij je niet beschaamt.

Ondertussen mag je de Heere ook bidden, maar dat zul je al wel doen, om het hart van je moeder te vernieuwen en te bekeren tot Hem. Je mag Hem vragen om mogelijkheden te geven voor een goed een eerlijk gesprek over de dingen die echt belangrijk zijn, de dingen van Gods Koninkrijk. De Heere kan onverwacht openingen bieden voor zo’n gesprek. In ieder geval mag je een levend getuigenis zijn, ook in haar leven, van wat God in jouw hart wil doen. Wellicht dat er een gesprek met je moeder mogelijk is over mogelijkheden om zondags naar de kerk te gaan en zij mee wil zoeken naar een oplossing, ook al staat zij er zelf anders in? Ik zou in ieder geval contact zoeken met een Bijbelgetrouwe gemeente, hetzij met de predikant daar, de kerkenraad of een gemeentelid. Je kunt hen altijd je situatie voorleggen en samen zoeken naar mogelijkheden. In ieder geval kan het je goeddoen om contact te hebben met medechristenen die willen leven volgens Gods Woord en tot Zijn eer. Ik zou gewoon eens bellen of een mail sturen naar de desbetreffende kerkelijke gemeente.

Naast de moeilijke situatie die je ervaart, mag er ook dankbaarheid zijn dat God je zo naar Hem toetrekt dat je vol verlangen bent om Hem te dienen. Hij Die een goed werk in je begonnen is, zal het ook voleindigen! Onthoud dat het licht het helderst wordt gezien waar de omgeving het donkerst is. Of, om een ander beeld uit de Bijbel te gebruiken, de mooiste lelies groeien soms onder de doornen. Ik hoop en bid dat je tot zegen mag zijn en tot een helder licht op de plek waar God je nu gesteld heeft en in de toekomst wil stellen.

Gode bevolen,
Ds. B. M. Meuleman

Ds. B.M. Meuleman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Hoogeveen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige
3 reacties
02sanne02
Lieve meid, wat een moeilijke situatie vertel je hier! Ik denk dat je al een heel eind op weg bent geholpen door ds. Meuleman, maar ik zou graag nog dit willen zeggen dat je ook deze tijd (dat je nog geen auto hebt) preken zou kunnen luisteren op de zondag. Daar zal je jouw omgeving vast niet mee tot aanstoot zijn en dan zou je kunnen kijken in welke gemeente je jezelf wél thuis voelt.

"Komt tot Mij, állen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u eruit helpen"

Ps. Ik zal voor je bidden♡
pannenkoek
ik/ we willen je wel helpen, ik heb net mijn mail adres en mobiel nr naar de redactie gemaild.
kejak
Vraagsteller, is preken/kerkdiensten luisteren op internet iets voor de tijd dat je niet naar de kerk kan? Gebruik de juiste zoektermen en je kunt allerlei sites tegen komen met geschreven of gesproken preken. Ook bieden veel kerkelijke gemeentes de mogelijkheid live met de diensten mee te luisteren, vaak wel met een inlogcode maar ik weet zeker dat wanneer je dat bij een gemeente aanvraagt en je situatie uitlegt, je dat niet geweigerd zal worden.
Sterkte en zegen op je eenzame post!