Taalgebruik op school

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Ik ben 13 jaar en heb het op school naar mijn zin. Er is één ding waar ik echt tegen aan loop: het taalgebruik. Af en toe hoor ik iets voorbij komen waar ik van baal, een scheldwoord en soms een vloek. Wat opvallend is, is dat het vooral de jongens uit de (strenge) gemeentes zijn, de reformatorische kringen. Het vloeken wordt al behandeld met mijn mentor.

Tegen het schelden is nauwelijks iets te doen. Dat gebeurt zo vaak. Als de leerlingen daar op aangesproken worden trekken ze zich er niets van aan. Soms word er ook gescholden (gelukkig tot nu toe nog niet gevloekt) in mijn vriendengroepje. Vooral grof taalgebruik als ziektes en bepaalde lichaamsdelen. Ze weten dat ik het niet fijn vind als ze zoiets zeggen, maar ze doen het toch.

Mijn vraag is: wat moet ik doen als een van mijn vrienden zo’n woord gebruikt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je heldere vraag. Fijn dat je het aandurft om vloeken en schelden bespreekbaar te maken. Ook goed om te horen dat je mentor het onderwerp vloeken aan de orde heeft gesteld.

Het is inderdaad opvallend dat juist op refo-scholen het taalgebruik niet altijd even oorbaar is. Je zou verwachten dat leerlingen die goed weten hoe het hoort zich qua taalgebruik anders uiten dan seculiere leeftijdsgenoten. Dit blijkt niet (altijd) zo te zijn en soms is het taalgebruik op een refo-school zelfs slechter dan dat op een seculiere school.

Taalverruwing went en wordt op een gegeven moment zelfs de gewoonte. Hierdoor kijken veel leerlingen niet meer vreemd op van grof taalgebruik.

Gelukkig geldt dat niet voor jou. Je stoort je terecht aan ruw taalgebruik. Volgens mij moet je het aan de orde blijven stellen. Dat kan op een veilige manier bij je mentor of docent, maar je kan het ook zelf doen als reactie op ruw taalgebruik van medeleerlingen.

In het contact met medeleerlingen moet je vooral aangeven dat ruw taalgebruik iets met jou doet. Dat het niet goed voelt en dat het niet normaal is. Je kunt ook inbrengen dat het strijdig is met Gods geboden. Je moet medeleerlingen concreet aanspreken.

Bijvoorbeeld: “Het valt me op dat je keer op keer het woord k... (of een ander grof (scheld)woord) gebruikt. Ik stoor me daar aan, want ik vind dat geen normale reactie. Ik ben niet beter dan jij en zo voel ik me ook niet, maar kun je of wil je aan je taalgebruik denken en niet keer op keer standaard een bepaald grof woord gebruiken?”

Veel leerlingen flappen verbaal van alles en nog wat uit hun mond, zonder dat ze zich daar altijd bewust van zijn. Je mag ze gerust op een gepaste manier confronteren met hun verbale grofheid.

Als je het idee hebt dat er geen verbetering is, zou ik weer in gesprek gaan met iemand van school: docent, mentor of teamleider.

Volgens mij biedt de Bond tegen Vloeken zelfs een schoolpakket aan over het onderwerp taalverruwing. Ik heb het even voor je nagezocht en hier is een pdf met een onderzoek over taalverruwing.

Via de bond tegen vloeken vind je wat meer informatie over hoe je kunt reageren op grof taalgebruik (inclusief vloeken).

Ik wens je veel wijsheid toe in het reageren op grof taalgebruik. Stel het op een laagdrempelige manier aan de orde, reageer niet vanuit de hoogte, en kom gerust terug op het gesprek dat je met je mentor hebt gehad. Taalverruwing gaat ook de school aan.

Met vriendelijke groet,
Gertjan Jansen

Tags in dit artikel:

scheldenschoolvloeken