God haten na overlijden vrouw

J.W.N. van Dooijeweert / 10 reacties

Vraag

Waarom heeft God mijn vrouw afgenomen nadat ze ziek is geworden en mij en de kinderen alleen achtergelaten na een relatie van tientallen jaren? Ze heeft geen tweede kans gekregen. De deur stond altijd open voor iedereen en ze had een hart van goud. Ik begrijp het niet. Waarom?! Ik geloofde nog een beetje, maar nu ben ik zo boos dat ik God haat.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Maar mijn beste broeder dit gaat niet goed. En dat weet u zelf ook, anders zou u geen vraag ingestuurd hebben. Het is vreselijk wat u schrijft. Ik heb ook even naar adem moeten happen toen ik je verhaal las. Wat erg! Eerst het geworstel tussen hoop en vrees en dan het definitieve einde. Je lieve, zorgzame vrouw en moeder wordt uit het leven weggenomen.

We hebben vanmorgen aan het ontbijt met ons kleinzoontje van vijf jaar hierover zitten praten... Proberend en heel voorzichtig. Dat kwam door de vreselijke sterfgevallen in Arnhem in de lift. Ik was heel verbaasd over zijn lieve opmerking: “Maar opa de Heere doet toch nooit iets verkeerd!?”

Toen moest ik denken aan u. Mijn gemoed schoot vol. Wat vreselijk voor u en uw kinderen! Niet te bevatten als buitenstaander. Ik moest denken aan die dag, 40 jaar geleden, dat ik in Leiden op het kerkhof liep met een klein kistje in mijn armen... Daar lag ons kindje van twee dagen in. Dat gingen we aan de aarde toebetrouwen. Vreselijk!

Ik haal dit er niet zomaar even bij, maar omdat ik moet denken aan die werkelijkheid: ieder mens zal sterven. De één met 2 dagen, de ander met 104 jaar.

Slechte mensen moeten sterven, criminelen, legeraanvoerders, koningen, eenzame zwervers, mensen die een heel gezin achterlaten, mensen die helemaal alleen op de wereld waren. Ik heb eens iemand begraven in België. Daar was niemand bij dan drie mensen die wel eens aandacht aan hem schonken en ik als vierde. De één laat heerlijke herinneringen na. De ander is na een dag of wat vergeten. Wat is het bijzonder als je dan aan je vrouw mag denken dat ze zo lief was en hartelijk en altijd voor iedereen klaar stond, open stond. En nu is ze er niet meer... Nee?

Jawel! Misschien wel in die eeuwige heerlijkheid bij God, waar geen tranen meer zijn omdat God Zelf ze heeft afgewist.

En daar staat u, uw makker en levensgezel kwijt, daar zitten uw kinderen. Mama was er altijd! Mama was zo lief! Mama wist altijd raad. Mama heeft veel geleden. Er is voor mama gebeden. En nu heeft de Heere God haar leven beëindigd. Het was genoeg. Het was haar tijd om dit leven te verlaten.

En nu kunt u niet meer geloven. Ik begrijp hieruit dat u dat eerst wel kon. U zegt zelf “een beetje”. Veel mensen zullen u kunnen begrijpen als u dat zegt. Ons geloof kan in de uren en dagen dat het er op aan komt, zo klein zijn. En plotseling word je aangegrepen en helemaal in bezit genomen door ongeloof. En als je dan niet oppast krijgt God allerlei beschuldigingen van ons te horen. De “waaroms” vliegen je om de oren. En nooit antwoord...

Mijn lieve vriend en broeder, ik hoor ook bij de moeilijke vertroosters. Verdriet kan zo pijnlijk zijn. Maar mijn ervaring is dat het nog veel pijnlijker wordt als je er tegen in opstand komt. Als je boos begint te worden op God. Dan word je met de dag harder en opstandiger. En het helpt je niets.

Kom terug op je schreden; grijp God vast als een arme zwerver die niet meer verder kan. Dan kom je veel verder dan wanneer je God eigenlijk haat. Je bent ontevreden over wat Hij gedaan heeft. Ga naar Hem toe in gebed; smeek Hem om vergeving voor deze verkeerde gedachten. Ik weet geen betere weg te bedenken dan deze. Hoe boos je ook wordt op God; je vrouw komt niet terug. God gaat niet vluchten voor je. Maar als jij je hoofd buigt bij de Heere Jezus en Hem alles vertelt, dan zal Hij je aan Zijn borst drukken en je Zijn liefde doen ervaren. Dan kun je verder. Dan krijg je kracht.

Ik schiet beslist te kort om je pijn weg te kunnen nemen. Maar ik weet zeker als je deze weg inslaat, dat het je vrede zal geven.

Evangelist Jan van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

boos op Goddood
10 reacties
Iboi
Heel veel sterkte! Ik denk dat het allebei kan, én boos zijn én geloven in God. U bent een mens, met emoties. Ga met die emoties, die echt zijn naar God toe. Hij kent u en weet dat u mens bent. Ik zie samen met u uit naar de wederkomst van de Heere Jezus, dan zijn we van ons lijden verlost.
Gracious
Wat een groot verdriet.
Heel veel sterkte. Ook met de begeleiding van je kinderen in de rouw..
Ik zal voor jullie bidden.
dorual1
In het RD van 3-1-2020 stond een artikel van ds W.A. Zondag over deze vraag:
(https://www.rd.nl/opinie/weerwoord-geloven-in-god-die-lijden-toelaat-1.1621609), met daarin een verwijzing naar het boekje van ds. A.T. Vergunst
”Ik wist niet hoe moeilijk dit was!”. Aanbevolen! Ook zij hebben met dezelfde vragen geworsteld die u nu heeft. De Heere zelf legge een bodem onder uw verdriet, zodat u er niet doorheen zakt!
kip
verdrietige vragensteller.
doe toch wat met dit lieve antwoord.

k spreek uit ervaring.
dit kan echt;
in de grootste smarten blijven onze harten in de Heere gerust.

als de Heere u troost met Zichzelf,wilt u niks v d weg af hebben......
hoe erg en verdrietig uw weg ook is.
Saar12
Wees dankbaar voor wat God in de afgelopen jaren heeft gegeven.
Hoeveel mensen zijn er niet die eenzaam hun weg moeten gaan, u heeft de kinderen nog, wees een goede vader voor hen.
Uw vrouw heeft een lieve man gehad en word gemist, vergeet niet om ook dankbaar te zijn voor wat Hij gaf in de afgelopen jaren.
Lekkerbek
Het boekje van ds Vergunst zoals in één van de reacties staat is écht de moeite waard om te lezen!
Het gegeven antwoord is zeer liefdevol, doe hier biddend wat mee! Vertel het maar aan de Heere dat u boos bent, dat u het niet meer weet! Verstandelijk zult u dit ook wel weten, maar wat als je het gevoel hebt om geen grond onder je voeten meer te hebben en verdrinkt!
Zoek professionele hulp! Meerdere mensen in mijn omgeving hebben dit gedaan omdat ze niet verder konden! Ze kregen hulp bij de rouwverwerking. Het heeft hun écht geholpen! Vraag iemand van de kerkeraad om hierin met u mee te denken, ze henben ervaring met gemeenteleden die ook om wat voor reden dan ook hulp zochten, ze weten bij welke instantie u het best kunt zijn, bv bij de Vluchtheuvel. Doe het voordat u totaal niets meer kan en zo verbitterd bent zodat het u niet meer kan schelen.
Ik heb van ds Vergunst ook wel eens antwoorden in deze Vragenrubriek gelezen wat mij zó trof! Probeer deze reacties te lezen, hij weet als geen ander wat u doormaakt! Misschien kunt u ook contact net hem opnemen, er zullen waarschijnlijk contactgegevens staan op gergeminfo.nl.
En blijf toch maar bidden: wie u aanroept in de nood, vindt Zijn gunst, oneindig groot! Veel sterkte, ik zal voor u bidden!
kip
saar 12

wat u zegt zijn vreselijke uitspraken voor mensen die een geliefde moeten missen.

zoveel theorie .
veel zeggen ook,joh doe die stoel weg want hij of zij is al zolang....d.

of hang die jas weg enz.

luister wat de verdrietige te zeggen/vragen heeft.
dan help je een ander.!!!!
luisteren kan zowat niemand[ervaring]
tegen Job kan je ook niet zeggen,,wees dankbaar dat je 10 kinderen heb gehad.............

ik hoop dat de verdrietige vragensteller,betere bemoedigingen krijgt.
hij is iets LIEFS kwijt.
Zijn GELIEFDE.
verdriet heeft tijd nodig......
je moet als vader naar t werk,en wie is er voor de kinderen???
meestal ieder die t beter weet dan vader zelf.
als God het niet verhoedt krijgt vader preek op preek,,je moet dit,je moet dat

dus.nog n stuk verdriet bij t verdriet
en als je niet JA knikt,hou je niemand meer over.

Bij den Heere zijn echte uitkomsten hoor vragensteller
kip
lekkerbek

wat u zegt,heb ik zitten denken en dacht, ds Vergunst door te geven.
nu zie ik wat u aanraad.
ds.Vergunt.

de man met de zelfde ervaring,ja deze zou k ook aangeraden hebben.
ook iemand met n prettig karakter naar zn medemens.

iemand met ervaring
die naast zn mensen kan staan.
weet wat het ECHT is.
Saar12
@kip
Zoals je in de vraag leest loopt vragensteller met waarom vraag, waar misschien wel nooit een antwoord op komt.
Ik vind u zin ook niet bemoedigend; niks van de weg af willen hebben..
Nou sommige mensen wel hoor, velen gaan onbegrepen wegen, en dat probeer ik duidelijk te maken.
In dit leven word niet altijd duidelijk waarom iets moet gebeuren.
Misschien kan vragensteller ooit weer zien dat hij ook veel kreeg, want ik zie dat wel zo.
kip
saar12

allen als de Heere met Zichzelf komt te troosten en de tekst in je hart komt,,in de grootste smarten enz.
dan alleen wil je niks v d weg af hebben.

dan kan het ook.
anders nooit

anders kan je zelfs omkomen in t verdriet.......

de laatste regels van mijnheer dooyeweerd,als dat plaats vind,aan Zijn borst....
is dezelfde betekenis.
niemand kan zo troosten als de Heere.

en,dan wordt je ook gewaar,waardoor de zonde in de wereld is gekomen...dat wordt persoonlijke beleving......
maar eerst de belevenis van Zijn troost,ondersteuning.
als je dat niet hebt, en mag ervaren,blijf je in t verdriet,wat zo zeer doet
voelt alleen degene die t overkomt