Trouwen met garantie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Hoe weet je dat je wilt trouwen en dat dit goed is? Bij het kiezen van een opleiding, het vinden van werk of het kopen van een huis is het al lastig om een keuze te maken. Maar deze keuzes zijn niet bepalend voor je hele leven. Je kunt nog een andere opleiding doen, van werk veranderen of verhuizen. Als je met iemand trouwt, is het iets wat voor je hele leven is. Dat maakt me wel een beetje bang. Want hoe weet ik dat het goed is om met mijn vriend te trouwen?

Daar komt bij dat er een aantal mensen in mijn omgeving pas zijn gescheiden. Ze waren nog niet lang getrouwd. Toen ze gingen trouwen waren ze er zeker van dat God hen bij elkaar had gebracht. In hun huwelijk bleek dat er toch veel fout zat. Het maakt me onzeker. Het maakt me zelfs aan het twijfelen over het huwelijk. Zomaar met iemand trouwen, terwijl ik nog niet met diegene heb samengeleefd, terwijl ik nog geen gemeenschap heb gehad met hem. Hoe weet ik dat het goed zit en dat ik met hem kan trouwen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een terechte vraag stel je over de onzekerheid van je leven. Zakelijke keuzes zoals de keuze voor een opleiding, baan, woonplaats, enzovoort kun je altijd terugdraaien door een àndere optie te gaan kiezen, ook nog wel na verloop van tijd. Maar de gevóélskeuze die je maakt voor een eventuele huwelijkspartner is dan ook een heel andere keuze, waarbij niemand je de garantie kan geven dat je je huwelijk levenslang vólhoudt! Een goede vóórbereiding op zo’n belangrijke levenskeuze is dus wel degelijk van belang. Leer elkaar zo goed mogelijk kennen, op alle mogelijke terreinen. Groei naar elkaar toe in liefde en vertrouwen. Dát zijn de twee peilers waarop een huwelijk rust. Liefde en trouw. Waarbij trouw weer alles te maken heeft met vértrouwen. Juist als je je leven samen wilt gaan delen! Is dat een garantie? Nee, zeker niet. De huwelijksbelofte is er ook niet om elkaar te garandéren, maar om elkaar te belóven. Juist tijdens je huwelijk, net als tijdens je hele leven, kom je steeds weer nieuwe situaties tegen waarop je zo goed mogelijk dient te anticiperen. Rekening te houden met elkaar. Het béste voor de ánder te zoeken.

Ik las onlangs een artikeltje in de krant waar het huwelijk vergeleken wordt met een dans: sámen, je aan elkaar aanpassend door soms te leiden, soms te volgen, en áltijd op te letten.

Dat er dan toch steeds weer scheidingen plaatsvinden is een gegeven. Verdrietig en wel. Maar dit hoeft jou, jullie, niet tegen te houden als je je verkeringstijd zó benut dat je werkelijk met vertrouwen de toekomst tegemoet kunt zien. Dán sta je sterk wanneer tegenslagen komen, toch?

Marijke Rots

6 reacties
Johannes83
Ik kan het antwoord onderschrijven, maar alleen in de context van een (groeiende) liefdesrelatie met God. Twee pijlers van het huwelijk zijn liefde en trouw, maar het zijn niet de pijlers, niet de enige twee en niet eens de belangrijkste. Alleen wanneer jullie vertrouwen op Jezus en Hem (Wie Hij is) steeds meer kennen en jullie relatie met en liefde voor God groeiend is, kan jullie liefde en trouw groeien en blijven bestaan. Een goede voorbereiding en eigen inspanning werkt alleen als beiden het funderen in nederige, liefdevolle en vreugdevolle afhankelijkheid van God en Hij het zegent (wat Hij dan altijd zal doen). Alleen een goede voorbereiding is geen recept voor een succesvol huwelijk. (het helpt natuurlijk wel) Verlaat je dus op Hem in alles, bovenal en allereerst. Hij is de bron van alles, zonder Hem kan je niets! Als je Jezus boven alles leert liefhebben, leer je elkaar steeds meer liefhebben. Wie Jezus zo niet liefheeft kan een ander niet nederig, dienend en zelfopofferend liefhebben en dan faalt zo’n huwelijk vaak. Ik raad aan het boek van Keller over het huwelijk te lezen, daar wordt je vraag nog uitvoerig en Bijbels onderbouwd behandeld.
Doeterniettoe
Het antwoord van Johannes83 zou mooi zijn maar het is niet waar.
Ik ken veel mensen die niets met God te maken willen hebben maar wel een heel goed huwelijk hebben. Ik ken ook christenen die belijden een kind van God te zijn en een waanzinnig slecht huwelijk hebben. Liefde en trouw lijken mij idd de peilers.
Doeterniettoe
Althans niet helemaal waar
Johannes83
Aan de oppervlakte lijkt dat inderdaad zo. En ik ontken niet dat mensen zonder God een mooi huwelijk kunnen hebben (zij houden zich onbewust aan een aantal goddelijke principes. Maar je kan niet werkelijk nederig, dienend en zelfopofferende liefde hebben en geven als je Jezus niet liefhebt. Dat behoort sinds de val niet meer tot de mogelijkheden van de mens (zonder God). Wat ik probeerde te zeggen dat God onze garantie kan zijn in het huwelijk.
Johannes83
Oh, en niet iedereen die zegt Christen te zijN is ook daadwerkelijke een volgeling van Christus.
kip
johannes83

ik ken meer huwelijken die aan God nog gebod doen,
stapel op elkaar zijn,al JAREN.
alles uit intense liefde,dienende Liefde,opofferende Liefde,kortom alles is aanwezig,. de mensen kunnen niet zonder ELKAAR.
al is het tekort voor de eeuwigheid.

het bestaat dus wel