Vakantiewoning verhuren op zondag

Ds. B.M. Meuleman / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik overwegen om een vakantiewoning te kopen en deze te verhuren. Als zelfstandige wordt dit dan onze pensioenvoorziening. We hebben iets gevonden wat ons aanstaat. Naast de koop van het huis moeten we een contract ondertekenen met een verhuurmaatschappij. Deze verhuurmaatschappij gaat alles regelen voor de verhuur, maar bij hen kunnen mensen ook op zondag inchecken en uitchecken. Ook onze woning kan dus vanaf zondag bewoond worden. Wij kunnen hier geen invloed op uitoefenen. Is het zondig wanneer we dit doen?

We kunnen ons niet beroepen op het niet weten, omdat we het nu wel weten. Of strekt onze persoonlijke verantwoordelijkheid niet zover? We hebben de Heere Jezus leren kennen als onze persoonlijke Verlosser en willen niets doen wat tegen de wil van de Heere ingaat. We vinden dit echter heel moeilijk en zouden graag een Bijbels antwoord hierop krijgen.

Antwoord

Beste vraagstelster,

In de eerste plaats is het fijn en zegenrijk om te horen dat jullie de Heere Jezus hebben leren kennen als jullie persoonlijke Verlosser. Je schrijft dat jullie niets willen doen wat tegen Zijn wil ingaat. Dan lijkt me eerlijk gezegd het antwoord nogal voor de hand te liggen. Als jullie van te voren weten dat jullie huis ook vanaf de opstandingsdag van jullie Heere en Heiland bewoond kan worden en mensen dus op de zondag kunnen in- en uitchecken, vraag ik me af of je dat voor Hem kunt verantwoorden. Jullie persoonlijke verantwoordelijkheid raakt dit wel terdege, omdat jullie overwegen om naast de koop van het huis een contract te ondertekenen met een verhuurmaatschappij die kennelijk de zondagsheiliging niet hoog in haar vaandel heeft staan. Het is wel jullie handtekening die onder het contract staat als jullie met deze maatschappij in zee gaan. Overigens, ook als jullie dit niet zouden weten, is het nog maar de vraag of jullie je zouden kunnen beroepen op onwetendheid. Er bestaat ook zoiets als schuldige onwetendheid, omdat je het wel had kunnen weten.

Hoe het ook zij, jullie zijn er nu van op de hoogte. Ik zou het gesprek aangaan met de betreffende maatschappij en jullie bezwaren op tafel leggen en vragen of daar aan tegemoet gekomen kan worden. Als dat niet zo is, zou ik op zoek gaan naar een andere verhuurmaatschappij of, als het niet anders kan, de koop van deze vakantiewoning heroverwegen. Vergeet immers niet, dat alleen de zegen van de Heere rijk maakt.

Ds. B. M. Meuleman

Lees meer artikelen over:

zondag