Jonge kinderen over de hel vertellen

A. Teerds-Gertenbach / Geen reacties

Vraag

Hoe vertel ik de kinderen van drie en vier eerlijk over de hel zonder dat zij er bang van worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als je met je kinderen uit de Bijbel of uit de Bijbelse geschiedenis leest, zul je verhalen tegenkomen die over de hemel en de hel gaan. Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus, die door de Heere Jezus verteld wordt. Op eenvoudige wijze kun je over deze twee mensen vertellen. Wat een verschil tussen Lazarus en de rijke man! Al lezend of vertellend kun je duidelijk maken, dat Lazarus op aarde arm was en tóch rijk. Hij had een nieuw hart. Hij leefde met de Heere. De rijke man leek wel een mooi leven te hebben, maar hij kende God niet. Ik schrijf het kort op, maar in het verhaal voor je kinderen kun je het leven van Lazarus en de rijke man veel uitgebreider beschrijven en jezelf en je kinderen erbij betrekken.

Aan de hand van (o.a.) dit verhaal kun je de kinderen vertellen over de hemel. Toen Lazarus stierf, ging zijn ziel naar de hemel. Daar mocht hij -zonder ziekte en zorgen- bij de Heere zijn. En de rijke man? Hij leefde zonder God. Hij had God niet lief en ook Lazarus niet. Zou hij naar de hemel kunnen? Nee, na zijn sterven moest deze man naar een plaats zonder God en dat is de hel. Wat is dat erg.

Ik denk dat je je nog jonge kinderen op deze manier eerlijk over de hemel en de hel kan vertellen. Ik wil daarmee zeggen dat het vertellen over de hel altijd samen zal gaan met vertellen over de Heere, Die het bidden hoort, ook van kleine kinderen. Over de zonden die we elke dag doen en dat we mogen en moeten vragen of de Heere die vergeven wil. Samen met je kinderen vraag je de Heere of ze naar Hem mogen luisteren en bij Hem mogen horen.

In de Bijbel gaat het ook over het vuur en de pijn in de plaats waar de Heere niet is. Daar sprak de Heere Jezus Zelf meerdere keren over. Dat deed Hij om ons allen -jong en oud!- te waarschuwen. En zo kun je in het gesprek over hel én hemel op eenvoudige wijze, zonder dramatiek, doorgeven wat in de Bijbel staat. Sommige kinderen kunnen erg gevoelig zijn. Dat weet je wel van je eigen kinderen. Als dat zo is, houd dan het gesprek over de hel sober. Later zullen ze er zeker nog over horen.

En ten slotte ten overvloede: natuurlijk dreig je niet met de hel, als je kinderen stout zijn...

Aria Teerds-Gertenbach

A. Teerds-Gertenbach

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

geloofsopvoeding