Trouwplannen maar onzeker over relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik loop hier al een tijd mee en ik word er gek en onzeker van. Mijn vriend en ik hebben een paar jaar verkering. Over een half jaar hopen we te trouwen. Mijn vriend zegt dat hij van me houdt, me lief vindt enz. Alleen voel ik niet dat hij van me houdt. Dit zorgt ervoor dat ik mij onzeker voel in onze relatie maar ook over mezelf. Ik voel me soms niet genoeg ‘gezien’, of ben ik dan te egoïstisch?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vriend zegt dat hij zegt dat ie van je houdt, maar je wilt dit ook merken. Lijkt me logisch en dus hebben jullie wat te bespreken!

Je vraagt het aan mij of je egoïstisch bent als je je niet gezien voelt door hem... maar naar mijn idee moet je bij hèm zijn met je vraag! Leg het hem voor, gewoon zoals je het aan mij hebt gevraagd. En ga dan ook een gesprek aan over de verwachtingen die je van elkaar hebt, want jij kijkt waarschijnlijk anders tegen een en ander aan dan dat hij dat doet! Een interessant boekje als hulpmiddel daarbij kan zijn “De vijf talen van de liefde” van Gary Chapman.

Nog een tip - en bespreekpunt: je schrijft, dat jullie plannen hebben om te gaan trouwen, maar stel een datum uit als je niet zeker bent van zijn liefde! Juist binnen het huwelijk zul je steeds weer tegen je twijfels aanlopen en die zullen je gevoelens zéker (negatief) gaan beïnvloeden als je er nu al mee rondloopt! Dit is geen vorm van egoïsme, maar van realiteitszin, onthoudt dat goed! Sámen heb je een relatie en sámen heb je verwachtingen van elkaar die je niet weg moet duwen, maar uitspreken en op die manier zien of je dichter naar elkaar toe kunt en wilt groeien.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatietwijfels