Een schip met de naam 'Vertrouwen'

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over de leiding van God in je leven. Ik ben een persoon die in het maken van keuzes een grote stress kan ervaren en een sterk gevoel heeft van ‘gevangen te zitten’ tijdens zo’n periode. Ik vraag God dan vaak of Hij mij duidelijk wil maken wat ik moet doen. Het is altijd mijn overtuiging geweest dat God in het leven, in het geestelijke en materiële, de mens die Hem erom vraagt wil voorzien van Zijn leiding. Zoals Kohlbrugge ergens schrijft dat je mag bidden om een spijker en een speld.

Maar die overtuiging wankelt een beetje. Een tijdje geleden moesten wij op zoek naar een andere auto. De oude was gewoon op. Aangezien ons gezin in de jaren is uitgebreid zochten wij een iets grotere auto. Er kwam een auto op ons pad die ons erg aanstond, maar ietwat boven ons budget viel qua aanschafprijs. Iemand uit mijn omgeving bood mij aan een geldbedrag voor te schieten, zodat wij de auto zouden kunnen betalen. Ik breng zoiets in gebed. “Heere, wijs mij de weg. Kan ik, mag ik dit doen?”

Als eerste komen er gedachten van veroordeling en afkeuring. Zoals: “Wie denk jij wel dat je bent om zo’n grote auto te gaan rijden!? Dat is boven je stand!” Ik hoor hierin iets van mijn opvoeding terug. Ik merk ook dat ik in zo’n geval als het ware ga speuren naar antwoorden. In dit geval zat ik gewoon achter het stuur toen ik dit gebed uitsprak. Zomaar een enkel woord.

Ik reed langs het water waar een schip lag met de naam: vertrouwen. Ik glimlachte er wat om. Want ik dacht: ja dat heb ik wel nodig. Diezelfde middag moest ik in een dorp elders wachten voor een brug. En het geval wil dat ditzelfde schip voorbij kwam varen. Dit dorp telt meer dan één brug en ik moest een omleiding volgen waardoor ik een paar minuten later voor de volgende brug kwam te staan. En u raadt het al, hetzelfde schip kwam voorbij. Ik ervaarde het enerzijds als bemoediging. En ook vermaning trouwens. Ik kan best wat meer vertrouwen gebruiken.

Maar mijn vraag is, is zoiets nu een antwoord? Want ik weet door zoiets nog niet wat ik moet kiezen, auto kopen of nog even doorrijden met de oude. En mijn andere vraag is: als ik iets aan God voorleg in gebed, is het dan niet gewoon iets psychisch dat je dan ergens een antwoord in ziet. Het is maar net wat je er zelf van maakt, denk ik dan. Misschien heeft dat schip gewoon niks met mijn zoektocht naar een antwoord te maken en vul ik zoiets zelf in. En omdat het ook een beetje open is kan ik op zo’n manier toch God voor mijn karretje spannen door te zeggen dat Hij mij heeft duidelijk gemaakt dat ik die auto moest kopen. En zo kleur ik in wat ik zelf misschien onbewust graag wil, maar ook wel gewoon nodig heb: een andere auto.

Ten derde: wijst het er niet op dat mijn twijfels over of iets nou een teken of antwoord van God is, precies aangeven dat het niet van God kan zijn? Simpelweg omdat ik geloof dat als Hij spreekt het ook overtuigend is voor de zoeker. Dat er geen twijfel mogelijk is: dit komt van God. En juist het feit dat ik twijfel zegt al genoeg. Het is niet van God. Of is dit te eenzijdig gedacht? Misschien is het voorbeeld met de auto wat vreemd, maar ik geloof dat als God ook God is, Hij overal bij wil helpen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Je vraag is een herkenbaar vraagstuk. Je mag alle dingen aan de Heere God voorleggen. En als je dan eens een poosje heen en weer wordt geschud, is dat ook niet zo erg. Het kan meerdere kanten  van de zaak aan de orde stellen.

Ik denk aan de volgende aspecten.

De gemeente in verdrukking hoort van Petrus in hoofdstuk 5 vers 7 dat de gelovige alle bekommernissen op de Heere mag werpen, want Hij zorgt voor U. Die zorg van God bestaat op velerlei gebied. Ik denk aan de samenvatting van Jezus t.a.v. de geboden: God liefhebben met heel je hart, heel je kracht, heel je verstand, heel je ziel.

Als het gaat om het bouwen van een toren, dan moet je eerst gewoon goed de kosten berekenen, Lukas 14:28. Niet direct naar tekenen gaan zoeken, maar gewoon rekenen. Je hebt je verstand van God gekregen, zodat je kunt rekenen. Dat is ook een gave van God. Dat je dus kijkt naar je budget, is een goed en Godvrezend gebeuren. Je moet niet boven je budget gaan. Dat beschermt je tegen slapeloze nachten en concentratieverlies, ook in je omgang met God.

Toch heb je een grotere auto nodig vanwege je gezin. Kinderen zijn een zegen van God. Dat heb je dus ook van God ontvangen, in dankzegging. Is je huidige auto veel te klein of een dreigende bron van grote onkosten, zodat de noodzakelijke aanschaf van een grotere auto nog verder weg komt te staan, dan moet je dat ding niet onnodig langer aanhouden. Is dat niet het geval, dan is er ruimte.

Je vraag en probleem delen met een wijs en betrouwbaar persoon is goed. Eén lichaam, vele leden. Als die op verstandig manier je adviseert en wil helpen om onnodige kosten te voorkomen, is dat een zegen.  Maar pas op... geld lenen kost geld. Of is het rentevrij, puur om jou te helpen en beschermen? Wat je nu kunt kopen, is dat werkelijk een buitenkansje, of is het een prikkeling van jouw begeerten. Ook daar heb je gewoon je verstand voor nodig.

Heb je een beslissing genomen, leg dan het besluit voor de Heere neer in je gebed en vraag om innerlijke rust op je besluit. Ik denk, Heere, dat ik op deze wijze handel naar uw wil en instemming. Betrek daarin ook je partner.

Als er dan een boot langs komt varen die “Vertrouwen” heet, dan betrek ik het liever op deze methode die Jezus ons geeft, dan op het voorwerp dat ik graag zou willen hebben.

Naar ik hoop heb ik je hiermee wat verder geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

Gods leiding