Bidden om de ware Jacob

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Twee jaar geleden heb ik de Heere Jezus aangenomen als mijn Redder en Heer. Ik ben hier zo ontzettend dankbaar voor! Ik heb radicale keuzes gemaakt in de manier waarop ik wil leven: hoe ik zorg voor mijn naasten, de muziek die ik luister en films die ik kijk, welke woorden ik over mijn lippen laat komen en de normen en waarden die ik aanhoud. Mijn dag is gevuld met God. Ik begin de dag met Bijbelstudie, bid bijna de hele dag door en luister alleen muziek die Hem verhoogt en ‘s avonds sluit ik de dag met God af.

De kerk van mijn ouders (waar ik ook naartoe ging) is drie jaar geleden helemaal uit elkaar gevallen. Heel verdrietig, maar voor mij ook bevrijdend geweest omdat ik uit de sleur ben geraakt en doelbewust op zoek ben gegaan naar kennis over God. Sociaal gezien is dit wel lastig. Ik heb geen vriendinnen die het geloof in God op alle aspecten van hun leven door willen laten klinken.

Hier komt dan eindelijk mijn punt... Op liefdesgebied (waarin ik echt een leek ben trouwens) vind ik dit zo moeilijk! Ik ben maar een keer écht verliefd geweest, maar die jongen geloofde niet in God. Ik was zó verliefd! Maar ik heb gebeden en gebeden en de hemel zweeg. Op grond van de Bijbel en op basis van mijn ratio, heb ik besloten geen relatie aan te gaan. Sinds dat moment bid ik elke dag meerdere keren of God mij dan wil zegenen met een partner die Hem op nummer één heeft staan. Dit gebed bid ik al 1,5 jaar en het is echt mijn hartsverlangen om samen met zo’n man een gezin te stichten. Ik weet niet wat ik meer kan doen dan verlangen en bidden.

Ik bezoek al heel veel conferenties en avonden, maar niemand ziet me staan. (Misschien goed om te weten, mijn zus heeft een ongezond huwelijk gehad na kennismaking via een christelijke datingssite, dus ik heb mijn ouders beloofd nooit online te daten.) De jongens die me wél zien staan op straat, zijn bovenal buitenlandse jongens in groepjes. Gewoon omdat ik blond ben, denk ik...

De vraag: zou u adviseren af te wachten en te vertrouwen, ondanks dat de belofte voor een partner niet in de Bijbel staat? Of wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze zin licht ik er even uit, nadat ik je brief heb gelezen: “Ik weet niet wat ik meer kan doen dan verlangen en bidden.” Want wat verwacht je van dit geloofsvertrouwen? Dat ‘de ware Jacob’ plotseling voor je staat? En herken je hem op dat moment dan als zodanig?

Je schrijft dat je onder andere veel conferenties en avonden bezoekt: prima, maar hoe komt het dat men je daar niet ziet staan? Hoe stel je je daar op? Nee, uitdagend hoeft niet, maar spreek je zelf wel eens iemand aan, durf je je mond open te doen bij een groepsgesprek? Weet je, je vraagt of God je wil zegenen, maar sta je ópen voor het moment van de zegen? Die misschien wel heel anders op je levenspad komt dan jij op dit moment denkt. Ogen en oren open, en gewoon contact dúrven maken met een man die jou aardig lijkt. Wellicht loop je dan een keer een blauwtje, maar hoe erg is dat? In-een-hoekje-blijven-zitten-en-wachten mag vertrouwen líjken, maar is het in wézen niet! Kijk dus eens kritisch naar jezelf en naar je eigen opstelling náást en ín het gebed om een partner!

Online daten is niet jouw ding, schrijf je. Dat is een keuze. Prima, je moet niet wanhopig op zoek gaan als iets niet bij je past! Er zijn echter -gelukkig- nog vele andere manieren om kennissen te krijgen, die mogelijk vrienden kunnen worden. Wat dacht je van het bezoeken van de bibliotheek, een museum, het beoefenen van een sport, een vakantiereis met een gezelschap, een cursus volgen... of iets anders dat bij jou zou kunnen passen en dat ándere mensen op je weg brengt dan via de reeds begane paden.

Tenslotte nog een vraag: een jongen die op je pad komt, maar niet gelovig is... zou dat toch kunnen wórden?

Ik wens je alle goeds toe,
Marijke Rots

4 reacties
Jedidjas
De vragensteller heeft juist gebeden of ze door mag gaan in die verliefdheid met die ongelovige jongen. Wat mooi, net als in spreuken 3:6 staat! Wat een voorbeeld voor vele andere jongeren !De bijbel sprak op dat moment tot haar om dit niet te doen. (geen juk aangaan met een ongelovige). Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dan had de Heere het vast aangegeven, zeker als je erom gebeden hebt.

Het is de bijbelse juiste weg die je gaat door je leven biddend over te geven in Gods handen, mooi dat je erop vertrouwt dat God je leven zal leiden. Mijn advies is ga er wat relaxter mee om, omdat Hij je leven ook leidt. Geef het over aan Hem en kijk wie je gaat ontmoeten of op wie je af moet stappen. Hij weet immers je verlangens naar een man die God ook liefheeft .
K80
Je zult zelf toch ook wel een beetje actief moeten zijn met daten/op zoek naar een vriend.
Ze komen echt niet aanbellen met de vraag of je verkering wilt.

Jammer dat je zus zo'n slechte ervaring heeft met internet daten.
Er zijn ook veel goede relaties uit voort gekomen. Ik zou dat toch nog eens opnieuw bekijken.
Jeffree
Vragensteller, mooi om te lezen dat jouw leven zo op God gericht is, voor mij persoonlijk een geweldige bemoediging dat ik niet de enige 'radicalere' christenjongere ben (gevaarlijk woord, maar je begrijpt het denk ik).
Wat betreft je vraag: mij heeft 1 kor 7:27b erg geholpen en dat doet het nog steeds. Het hele hoofdstuk is nuttig, maar deze zin is voor mij (als ongehuwde) de kern: 'Bent u vrij van een vrouw, zoek dan geen vrij'. De Heere leert (adviseert) hier duidelijk dat het goed voor ons is om niet bewust te 'zoeken'. Er is denk ik een verschil tussen 'actief zoeken' en 'ervoor openstaan'. Het mooie is dan ook dat wanneer je niet zelf 'actief zoekt', een eventuele toekomstige relatie niet ontstaat vanwege jouw zoeken, maar vanwege Gods brengen. Lees ook hoe Adam moest zoeken naar een vrouw, maar Eva werd uiteindelijk bij hem gebracht na een diepe slaap (=passief).

Daarnaast twee vragen om over na te denken: Wat zou je ervan vinden als de Heere jouw liever 'alleen' laat? Is jouw verlangen naar een man groter dan jouw overgave aan God?

Gods zegen!
Broodkruimel
Als buitenlandse mannen je zien staan, zullen Nederlandse mannen jou waarschijnlijk ook zien staan. Alleen zullen zij dat meestal minder snel laten merken. Verschil in cultuur. Als ik een meisje aantrekkelijk vind, laat ik dat ook niet zo snel merken. En ik stap ook niet gelijk op zo'n meisje af...