Oerpriesters

Ds. W. F. 't Hart / Geen reacties

Vraag

Het Oude Testament spreekt over priesters van God. Ook in de tijd voor Mozes en de wet. Onder andere tijdens de verdrukking in Egypte en na de vlucht van Mozes. Jethro wordt genoemd als priester. Ik vraag me altijd af hoe dit priesterschap eruit moet hebben gezien toen de Bijbel nog maar zo dun was. De afstammelingen van Ismael moeten toch ook nog enige tijd de God van Abraham hebben gevolgd? Waren er in die tijd tempels of gebedshuizen en hoe zag de tempeldienst eruit? De Bijbel wijdt hier verder niet over uit en dus zullen we het hier op aarde niet te weten komen. Ik ben hoe dan ook gefascineerd door dit onderwerp: de oerpriesters van voor de wet.

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je interessante vraag. We denken daar niet zo vaak over na. Ik merk op dat je vraag in meerdere delen uiteen valt. (1) Wat weten we van de priesterdienst voor de tempeldienst? (2) Hoe was de priesterdienst buiten Israël? (3) Wat valt er te zeggen van de priesters Jethro en Melchizedek? Tegelijk geef je zelf een belangrijke richtlijn voor het beantwoorden van je vraag: veel dingen uit je vragen blijven in nevelen gehuld en zullen op z’n minst moeten wachten tot het ons geopenbaard zal worden in heerlijkheid, als dat nuttig voor ons is. Ik zal puntsgewijs antwoord geven.

1. Voor de tijd dat Mozes van de Heere de opdracht gekregen heeft om de priesterdienst in te stellen, was het zo dat God het zo bedoeld heeft dat van alle Israëlieten de oudste zoon afgezonderd zouden worden voor Hem. Heel het volk was namelijk voor de Heere een priestervolk. Dat is veranderd bij het gouden kalf. Omdat de stam van Levi niet gebogen heeft voor dat verachtelijke beeld, zijn zij de aangewezen stam om het priesterschap te beoefenen. Zo heeft Hij genade bewezen aan het volk, zodat er toch nog priesters waren die verzoening konden doen voor het volk.

2. Buiten Israël was er ook sprake van priesterdienst. Die priesters waren te vinden in de tempels van de afgoden. Als je je daarin wilt verdiepen kun je terecht in de literatuur van de oudheid waar de klassieke goden vereerd werden. Overal hadden die goden andere namen, maar tegelijkertijd werden ze om dezelfde reden vereerd. En bestond de godsdienst uit dezelfde praktijken: ik geef, opdat ik terugontvang. Hoe meer ik geef, hoe meer ik terugkrijg. Daar komt bij dat als er om raad gevraagd werd aan orakels en priesters de antwoorden zo globaal en multi-interpretabel waren dat ze altijd uitkwamen, maar waarbij een mens feitelijk geen echt antwoord kreeg.

3. We komen in de voorpriesterdienst van de stam van Levi twee priesters tegen buiten Israël. Zij komen toch in aanraking met het volk van Israël. Melchizedek, de koning van Salem, ontmoet Abraham. Hij is een priester van de allerhoogste God. Bijzonder is dat hij op het toneel verschijnt, Abraham zegent, en weer verdwijnt. In het Nieuwe Testament komen we wel de reden van deze verschijning op het spoor – namelijk om een beeld te zijn van Jezus Christus. Voor een uitgebreider antwoord verwijs ik naar het artikel 'Melchizedek'. Jethro is ook priester. Als we onderzoek doen naar hem komen we erachter dat hij in de verte familie is van Abraham. Op de een of andere manier is hij priester geworden, weet hij van de allerhoogste God en is Hij een middel in Gods hand om Mozes in Midian te onderwijzen over de God van Abraham, Izak en Jacob.

Hopelijk heb ik je hiermee wat verder geholpen. Ik hoop echter dat je onderdeel uitmaakt van het Koninklijk Priesterdom waar de apostel Petrus schrijft. Dat je gekocht bent door het bloed van het Lam en dat je zo een priester bent in dienst van de Ene Hogepriester.

Met hartelijke groet,
Ds. W. F. ’t Hart

Tags in dit artikel:

hogepriester