Piramiden van Bosnië

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten we de piramiden van Bosnië zien in Bijbels licht? Er zijn veel theorieën die erg neigen naar esoterie en soortgelijke stromingen. Hierbij ziet men deze bouwwerken als onderdeel van een hoger doel. Is dit een overblijfsel uit de hoogontwikkelde beschaving van voor de zondvloed? Mogelijk zelfs van reuzen die in Genesis de aarde bevolkten? Het roept bij mij vragen op hoe we deze enorme bouwwerken kunnen plaatsen in de geschiedenis vanaf de schepping. Is dit een terrein van de duisternis?

Antwoord

Vlak bij het stadje Visoki in Bosnië  ligt een puntige heuvel met een aantal vrij vlakke zijkanten. Vanaf de voet ervan bekeken lijkt de heuvel op een piramide. Maar wanneer je er met Google-Earth van bovenaf naar kijkt, dan zie je dat de vlakke zijkanten van de heuvel in afmeting totaal van elkaar verschillen. Ook zie je dat de zijkanten van de heuvel ontstaan zijn door afschuiving van materiaal dat nu aan de voet van de heuvel ligt. Bijzonder is wel dat de heuvel niet bestaat uit afzettingsgesteente maar uit stollingsgesteente, dat in vlakke platen is afgekoeld, waardoor de afgeschoven wanden van de heuvel behoorlijk vlak zijn. Deze empirische feiten weerleggen de theorie dat de heuvel een door mensen gemaakte piramide is. Dat geldt ook voor de kleine puntige heuvels die in de buurt liggen.

Op onze aardbol vinden we piramiden niet alleen in Egypte, maar ook in Zuid-Amerika, op het eiland Tenerife en in Indonesië. Volgens experimenteel oudheidkundig onderzoeker Thor Heyerdahl zijn deze piramiden niet onafhankelijk van elkaar ontstaan, maar hebben de bouwers ervan contact met elkaar gehad. Dat bewees Thor Heyerdahl [1] door zelf met een papyrusboot van Egypte naar Zuid Amerika te varen. Ook de sporen van cocaïne in Egyptische mummies ondersteunen zijn theorie (de coca plant groeit alleen in Zuid Amerika). De gevestigde wetenschap wilde echter niets van zijn theorie weten, want hoe konden mensen uit een primitieve beschaving zeereizen maken tussen de continenten; daarvoor waren ze immers nog onvoldoende geëvolueerd. Binnen het catastrofemodel voor het ontstaan van het uiterlijk van onze aarde [2, 3, 4, 5] is de door Heyerdahl gesuggereerde samenhang tussen de piramiden echter goed denkbaar. In dit model valt het oercontinent Pangea in stukken uiteen en glijden de stukken aardkorst snel van elkaar weg over de onderliggende bal vloeibaar gesteente, die de aarde nog steeds is. Kort na de catastrofe lagen de stukken aardkorst nog relatief dicht bij elkaar en konden zeevaarders in vrij korte tijd tussen de continenten reizen, waardoor contact en beïnvloeding van elkaar mogelijk was, o.a. wat betreft het oprichten van piramiden.

REFERENTIES

1. nl.wikipedia.org/wiki/Thor_Heyerdahl
2. www.refoweb.nl/vragenrubriek/24947/kangoeroes-na-de-zondvloed
3. www.refoweb.nl/vragenrubriek/24975/verschillende-dateringen
4. www.refoweb.nl/vragenrubriek/25407/conflict-met-evolutietheorie
5. www.refoweb.nl/vragenrubriek/25700/het-water-van-de-zondvloed

Dr. ir. W. de Jong

Lees meer artikelen over:

creationisme