Vergeten te bidden voor het eten

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik vergeet vaak te bidden voor het eten en vind dat heel erg. Ik ben nog maar veertien jaar, dus ik kan het beter nu leren. Heeft u tips voor mij om het niet te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je stelt een eerlijke vraag. Je komt jezelf een beetje tegen. Het goede lukt je niet vanzelf. Je hebt/had een goed voornemen, maar de praktijk is weerbarstig. Ik zou zeggen: welkom bij de club van falende mensen. Er zijn namelijk heel veel mensen met goede bedoelingen en oprechte voornemens. Tegelijk komen al die mensen erachter dat het goede niet vanzelf wordt uitgevoerd.

De praktijk van het leven leert ons dat de Bijbel gelijk heeft als er gezegd wordt dat niemand God zoekt (Psalm 14, Romeinen 3). Er is geen mens op de wereld die voor elke maaltijd dankbaar zijn handen vouwt en steeds weer zijn afhankelijkheid beseft. Wanneer dat besef er is, is dat geschonken en tegelijk tijdelijk. Wij mensen zijn vaak onverbeterlijk in het nalaten van het goede.

Wat ik wil zeggen? Nu vergeet je je gebed voor het eten. Er zullen nog meer dingen volgen in je leven. Je hebt echt Gods genade nodig en het werk van de Heilige Geest die je telkens weer op het juiste spoor brengt. Zonder Gods trouw ben je nergens. Dan wint onze ontrouw het. Onder het vergeten van je gebed voor het eten, zit een dieper probleem; het vergeten van de Heere zelf.

Praktisch wil ik nog wel even met je meedenken; je zit wellicht op een school die je niet stimuleert om voor het eten te bidden. Misschien kan je een herinnering in of aan je brooddoos doen die je helpt. Een armbandje met een kreet die je aan God doet denken zou ook kunnen. Nogmaals ik zou niet zozeer focussen op het vergeten van een goede gewoonte, maar dieper afdalen.

Nog één ding, proef ik in je vraag een verlangen om met de Heere te leven? Als dat zo is, en je leest mijn antwoord (en met name de aangehaalde Bijbelteksten), Wie zou dat verlangen dan in je gewerkt hebben?

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

bidden