Verlost worden van orthorexia

Ds. D.W. Tuinier / Geen reacties

Vraag

Aan dominee D. W. Tuinier. Hoe kan ik verlost worden van orthorexia (obsessief met gezond eten bezig zijn, hele dag en soms ook ‘s nachts). Hier wil ik vanaf komen, omdat de Heere de eerste plaats in mijn leven hoort te krijgen, hebben en te houden. Nu doe ik Hem zoveel verdriet. Hoe kom ik ooit met God verzoend? De zonde en oude mens is zo sterk...

Hoe kom ik tot geloofszekerheid? Bidden en Bijbellezen lukt haast niet meer... Heere help mij. Ik ben zo moedeloos, krachteloos, hulpeloos. Wat kan ik doen, naast professionele hulp? Wilt u voor mij bidden dominee?

Een jongere.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag jongere,

Allereerst:

1. Heb de vrijmoedigheid om mij persoonlijk te benaderen, dat mag. Via Refoweb (vragen@refoweb.nl) kun je mij bereiken. Daarnaast het volgende:

2. Om af te komen van een bepaalde dwang om... heb je inderdaad professionele hulp nodig en zelfdiscipline. Met dat laatste, wat heel lastig is, wil de deskundige jou ook helpen.

3. Ook (en dat is het voornaamste!!) gebruik biddend de middelen van Gods genade, ook al lukt dat bijna niet meer, schrijf je. Toch doen, hoor! Lees je Bijbel, een kort stukje, niet te lang, maar wel zorgvuldig, met kanttekeningen of uitleg ernaast. Doet dat biddend, ook naar de kerk gaan en straks weer de catechisatie.

Natuurlijk begrijp ik je onrust, strijd, worstelingen... Hartelijk hoop ik dat het de goede strijd is. En je mag bij de Heere komen zoals je bent! Hij belooft en maakt het waar: Wie mij zoekt zal Mij vinden! Nee, verdienen doen wij niets, maar het is: bidt en werkt! En... blijf je op je zelf zien, nee, dan is het hopeloos. Maar er is hoop, hoor, bij God vandaan, in het Offer van Zijn Zoon.

Ik zing Psalm 25 vers 8 voor je.

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

eetstoornis