Moeizaam vervolg op date

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Een poos geleden heb ik via een datingsite een vrouw ontmoet. We hebben een paar keer afgesproken en we hadden het wederzijds goed met elkaar. Ze heeft me verteld dat ze moeite heeft om mensen te vertrouwen door wat ze heeft meegemaakt en dat ze bang is dat het fout gaat in een relatie. Rond die tijd kreeg ze een nieuwe baan en een nieuw huis en ging haar energie daar natuurlijk naar uit. Helaas blijft ze afstandelijk en blijft ze vaag over een vervolgdate. Ze kwam er zelf mee, maar elke datum die ik voorstel heeft ze wel wat.

Ik heb gezegd dat het me frustreert, maar ze lijkt het niet te begrijpen en vindt dat ik overdrijf. Ze vindt dat ik te snel boos word en dat ze daar moeilijk mee kan omgaan. Ik heb haar gezegd dat ik een toekomst samen zo niet zag zitten, maar wel vrienden wilde blijven. Ze ging akkoord. Stiekem hoopte ik dat ze weer net zo spontaan zou zijn als in het begin nu ik de druk van een relatie eraf heb gehaald, maar ze blijft afstandelijk. Ze stelt geen/weinig persoonlijke vragen en als ik die aan haar stel ontwijkt ze die. Doet ze dit uit angst zich aan iemand te binden? Ik geef om haar, maar ik vind deze situatie heel moeilijk en vraag me af wat ik moet doen.

Ik zie voor mezelf twee opties: Ik kan niets doen en wachten tot zij weer initiatief neemt. Of: tegen haar zeggen dat het voor mij toch niet zo werkt op deze manier en we het contact stilleggen, maar ze me altijd mag appen als ze zin heeft een kopje koffie te drinken? Wat denkt u van deze situatie en wat zou u doen? Enerzijds wil ik het kunnen loslaten en heb ik aan God gevraagd dat Zijn wil hierin geschiedde, maar ik blijf er toch mee worstelen (in gebed).

Antwoord

Beste vraagsteller,

U hebt voor uzelf twee opties bedacht: het is en blijft een ‘beetje aan’ óf u geeft haar nog meer ruimte en blijft in onzekerheid hangen.

Als u mij vraagt wat ik zou doen, dan zou ik voor mezelf een grens vaststellen. Als zij afstandelijk blijft is dat toch een teken dat ze niet nader wìl komen? Of kán komen. Dat laatste kan ook: de reden wáárom zij handelt zoals u beschrijft is voor mij niet duidelijk. Niet zo interessant ook, want het gaat om ú. U ervaart een probleem, waarover u een vraag stelt.

“Stiekem hoopte ik dat ze weer net zo spontaan zou zijn als in het begin nu ik de druk van een relatie eraf heb gehaald” is een verwachting die onrealistisch blijkt te zijn omdat zij afstandelijk blijft. Teleurstelling voor u dus, omdat u zich láát teleurstellen. Het blijft voorttobben, als ik het zo mag uitdrukken, wanneer u in onzekerheid blijft. Neem derhalve voor uzelf een besluit en handel dáár naar! Natuurlijk mag u blijven bidden, maar daar hoort óók acceptatie bij. Toch? Het is dus niet de optie ‘een beetje’ of ‘iets meer’, maar wel of niet een relátie.

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

dating
2 reacties
coby6
Wil je zo je hele leven gedoe hebben als ze heel eventueel bij draait? Ik zou denken: dit is het teken dat dit 'm niet wordt.
K80
Precies wat Coby zegt.
Ze heeft duidelijk niet genoeg interesse dus.
Kappen, geen aandacht meer aan schenken en gewoon op zoek naar een andere date.