Muziek van John Mayer

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Aan de heer Slurink. Kun je luisteren naar de muziek van John Mayer? Ik vind zijn muziek zo geweldig, maar heb me nooit zo in de teksten verdiept...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik zou daar graag het volgende op willen zeggen (en dit geldt voor heel veel artiesten):

-Net zoals veel artiesten is John Mayer iemand die leeft vanuit wat dit leven in zijn ogen te bieden heeft en daarbij voorbij gaat aan wat God te zeggen heeft. De liedjes gaan over allerlei zaken uit het leven, vaak over (liefdes)relaties en problemen daarmee maar ook wel over allerlei andere zaken. En daar is op zichzelf geen probleem mee, zolang er geen grenzen overschreden worden. Maar het probleem is dat de hele manier van denken die er achter zit, de hele levenshouding en het hele waardenstelsel, compleet anders is dan wat de Heere Jezus ons wil leren en daarmee compleet anders is dan die van een christen die naar de woorden van de Heere Jezus wil leven. In zo’n liedje komt het eigenlijk nooit verder dan wat constateringen, maar er worden geen antwoorden gegeven en geen oplossingen aangeboden. Er is hooguit een beetje een vage hoop tegen beter weten in, iets in de zin van “probeer er maar wat van te maken”. Want de achterliggende gedachte is dat er geen antwoorden zijn. Maar er zijn wel degelijk antwoorden. Wat juist het meest belangrijk is, en het enige waarin werkelijk houvast en hoop te vinden is, namelijk in de geloofsrelatie met de Heere Jezus, dat ontbreekt.

-Er is een hoop muziek dat me trekt. Als ik mijn smaak zou volgen zou ik een hoop popmuziek luisteren. Ik zou lovende woorden kunnen schrijven over allerlei popmuziek en artiesten als ik mijn gevoel zou volgen, muziek die mij naar de oude mens nog steeds aanspreekt. Maar ik heb dat bewust achter me gelaten omdat ik daar als christen niet meer in kan en wil meegaan. Een leven uit geloof is zo compleet anders. Het is zoals Paulus zegt : “Welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis?” (zie 2 Korinthe 6:14-18).

-Juist omdat ik als christen wil leven vanuit een andere basis, zou ik als christen niet willen beginnen met “mag ik dat en kan ik dat”, maar wil ik proberen te kijken naar wat God welgevallig is en goed is in Zijn ogen. Dat betreft dan niet alleen bepaalde dingen wel of niet doen, maar vooral wat het fundament en de beginselen van mijn leven zijn, van waar ik uit leef en wil leven, met vallen en opstaan.

-Je zegt dat je je nooit zo in de teksten hebt verdiept. Ik zou dat wel doen. Ik denk dat het heel nuttig zijn kan te weten waar een artiest over zingt en vooral ook te kijken naar wat voor levenshouding en waardenstelsel er uit spreekt en dat dan te vergelijken met wat de Heere Jezus onderwijst. Ik ben niet gestopt met luisteren van dergelijke muziek omdat anderen zeiden dat het verkeerd was of omdat ik het niet meer mooi vond. Ik ben gestopt omdat ik weet wat er gezongen wordt en wat voor een levensvisie er achter zit en omdat ik dat niet meer kon samenbrengen met het geloof waar ik als christen vanuit leef.

-Ik denk dat je, ondanks dat je je nooit in de teksten hebt verdiept, er toch meer van oppikt dan je denkt. Alleen als je geen woord Engels kan, zou het kunnen zijn dat het volledig aan je voorbij gaat. Maar ervan uitgaande dat je op z’n minst wel hier en daar wat woorden begrijpt, zou het best eens een grotere invloed op je kunnen hebben dat je beseft.

-Deze muziek spreekt je aan en trekt je. Ik kan dat goed begrijpen. Maar wat ik denk dat je het meest nodig hebt, wat ik zelf ook nodig had en blijf hebben, is dat je de geestelijke armoede van deze muziek gaat zien. En tegelijk daarbij de rijkdom van de Bijbelse boodschap van verzoening, verlossing en eeuwig leven en de troost en de hoop die daarin te vinden is, zowel voor nu als voor later,  meer gaat zien, en het grote verschill dat tussen deze beide is. Ik denk dat je dan steeds minder behoefte hebt deze muziek nog te luisteren.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

popmuziek
1 reactie
Bloeme
Bedankt voor uw reactie, meneer Slurink!

Met vriendelijke groet,

De vraagsteller