Driftige dochter

drs. A. Diepeveen- van der Marel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een dochtertje van zeven jaar die dit jaar vaak boos wordt op haar vriendjes en dan driftig naar huis komt als het niet gaat zoals zij het wil. Op school had ze dit eerst, ook maar door als huiswerk 30 minuten extra lesstof aan te bieden gaat dit nu goed. Hoe kunnen we haar helpen?

Antwoord

Beste ouder(s),

Veel kinderen van deze leeftijd hebben nog moeite om rustig te blijven als iets niet gaat zoals zij dat bedacht hebben. Dit is afhankelijk van het temperament van kinderen en vaardigheden die ze zich al eigen hebben gemaakt. Bij het samenspelen komen veel vaardigheden bij elkaar. Denk aan afspraakjes maken, je aan afspraken houden, rekening houden met elkaar, je plannen afstemmen enz. Kinderen oefenen daar thuis mee, op school en in de vrije tijd. Ik zoek naar de link met het extra huiswerk op school. Hoe komt het dat het extra huiswerk effect heeft op “minder boosheid op school”?

Soms is het fijn als kinderen extra uitdaging krijgen waardoor zij hun energie daar meer in kwijt kunnen. Tegelijk oefent ze dan op dat moment niet de vaardigheden die ze nu nog lastig vindt, zoals samen spelen en emoties reguleren. Met emoties reguleren bedoelen we dat kinderen boos mogen worden, maar zichzelf ook weer kunnen kalmeren. Bovendien kan het er ook voor zorgen dat de druk hoger wordt en dit in de vrije tijd meer merkbaar is. Bespreek als ouders met de leerkracht hoe zij denken hoe het komt dat dit zoveel beter gaat op school en wat jullie merken in de vrije tijd. Ze kennen jullie dochter en kunnen meedenken.

Het is verstandig om met je dochter regelmatig situaties te bespreken, dat kan door wat je ziet in het gezin. Leg de nadruk daarin op haar positieve vaardigheden en spreek vertrouwen uit. Je komt er dan ook achter hoe zij het beleeft, juist ook op momenten die wel goed zijn gegaan. Door zelf te benoemen wat je ziet, verhelder je ook voor haar. Als ze boos thuis komt kun je benoemen dat het lastig voor haar is en wat ze nodig heeft om eerst even te kalmeren. Praat pas als ze kalm is door over de gebeurtenis. Situaties die niet goed zijn gegaan, zijn veel lastiger om te volgen omdat emoties dan hoog oplopen. Wil ze alleen haar zin doorzetten? Vindt ze het nog lastig om te delen?  Begrijpt ze intenties van andere kinderen moeilijk? Sommige kinderen raken overprikkeld. Wat voelt ze en denkt ze? Denk met haar mee in wat ze de volgende keer anders kan doen en kom er op terug als de situatie zich voor heeft gedaan. Kinderen leren ook en vooral van elkaar hierin. Dat wil zeggen dat je als ouder ook niet te veel moet (willen) sturen. Tegelijk is het vertrouwen en de aanmoediging van een ouder onmisbaar!

Alle goeds gewenst met de opvoeding!

Vriendelijke groet,
Anja Diepeveen

Lees meer artikelen over:

opvoeding