Samen weg zoeken in keuze voor kerk

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Ik heb ruim een half jaar verkering met een jongeman uit de HHK. Ik ben zelf GGiN. Beiden zijn we 25 plus en zouden we over niet al te lange tijd willen gaan trouwen. Echter, beiden voelen we ons thuis in onze kerk en vinden we het moeilijk los te laten wat we hebben. Ook het zoeken van een middenweg vinden we lastig, want hoe weet je nu welke middenweg je dan moet nemen die ook goed is?

We proberen er samen over te praten, maar eigenlijk komen we er niet uit. Want waar moet je het dan over hebben? Belangrijke punten als geloven in God, bekeerd worden etc., daar zijn we het wel ongeveer over eens, maar waar ben je dan samen in thuis? Gevoelsmatig zitten er ook veel verschillen in de vorm tussen beide kerkverbanden en als je niet oppast verzand je daarin.

Maar hoe weet je nu of de HHK goed is, of de Ger. Gem. of GGiN als je daar samen een weg in wilt gaan zoeken? Kunt u ons eens wat handreikingen geven, we komen er namelijk niet uit samen. Dit bespreken met onze ouders willen we niet... beide kanten hebben zo hun vooroordelen en andere belangrijke mensen kennen we niet zo goed. De predikant van m’n vriend staat hem niet zo aan, dus is ook niet mogelijk daarmee in gesprek te gaan. Wij hadden wel fijne ouderling met wie ik daarover zou durven spreken, maar die is uit de running al enige tijd. Dus we vinden het heel moeilijk hoe we hier samen uit gaan komen.

Antwoord

Beste jonge dame,

Mij is gevraagd een antwoord te geven op jouw vraag. De mogelijkheid bestaat dat ik de HHK-predikant ben van de jongeman waar jij verkering mee hebt. Het is daarom voor mij best een beetje vreemd om deze vraag te beantwoorden. Omdat je vraag heel lastig per mail te beantwoorden is, raad ik je toch aan om een gesprek aan te gaan met ambtsdragers van beide gemeenten. Als predikant zou ik je graag willen ontvangen, maar de eigen predikant is toch wel het mooiste. Ik nodig je hiertoe van harte uit. De belangrijkste vraag is niet waar voel ik mij thuis, maar waar wil de Heere mij hebben en hopelijk gebruiken voor anderen. Het gaat in de kerk niet in de eerste plaats om ons, maar om Gods eer.

Voor je in gesprek gaat met ambtsdragers is het daarom van groot belang om te bidden: HEERE maak ons Uw wegen bekend, leer ons Uw paden (n.a.v. Psalm 25 vers 4). Mag je dan antwoord verwachten door middel van de gesprekken? Ja. Waarom? Omdat er in Psalm 25 vers 8 staat: De HEERE is goed en recht; daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in de weg. Uit jullie vraag maak ik op dat het zondaarsbestaan een feit is en juist zulk soort wil God onderwijs/antwoord geven.

Het is voor jullie toekomstig huwelijk van groot belang dat er geestelijke eenheid is en kerkelijke eenheid is daarvan niet te scheiden.

Met een hartelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze