Extra vitamines voor baby's

M. M. Methorst / 14 reacties

Vraag

Wij zijn kort geleden ouders geworden en geven onze baby borstvoeding. Nu moeten wij de baby vitamine K en D geven in druppels. Wij voegen ons af: waarom moeten we dit extra toevoegen? Dit met de gedachten dat God ons geschapen heeft, ook de borstvoeding. Het lijkt ons daarom zo overbodig.

Hartelijke groet van jonge ouders.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ten eerste van harte gefeliciteerd met de geboorte van uw eerste kindje!

Uit onderzoeken is gebleken dat we ziektes kunnen voorkomen als we kinderen vanaf de geboorte extra vitamines geven. Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling, waardoor ernstige bloedingen kunnen worden voorkomen. Tijdens de zwangerschap kan vitamine K niet de placenta passeren waardoor een kindje nog geen voorraad kan opslaan. Tevens heeft een baby nog onvoldoende darmbacteriën om voldoende vitamine K aan te maken. Daarom krijgt een baby met borstvoeding de eerste twaalf weken extra vitamine K.

Bij een tekort aan vitamine D kan er bij jonge kinderen rachitis ontstaan (ook wel Engelse ziekte genoemd). Bij deze ziekte ontstaan er afwijkingen aan het skelet.  Onder andere door de ligging van Nederland met relatief weinig zonlicht komen we al snel vitamine D tekort in ons lichaam, waardoor er ook weinig vitamine D in de borstvoeding terecht komt. Daarnaast kunnen de jonge kinderen zelf te weinig vitamine D aanmaken. Daarom wordt geadviseerd om kinderen met een blanke huid tot vier jaar dagelijks vitamine D te geven en kinderen met een donkere huid hun leven lang.

Kijk ook voor meer informatie ook op de website van het Voedingscentrum.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

babyvitamine
14 reacties
drernie
Ik hoop dat de ouders niet hetzelfde denken over inenten.
Ermelo
Ik denk dat de echte vraag is hoe het kan dat we aan baby's vitamines moeten geven, terwijl het toch in de schepping ligt dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben via de moedermelk.
willemina
Volgens mij kwam na de schepping toch echt de zondeval en is alles in de schepping aan de zonde onderhevig.

Als je met twee extra vitamines allerlei problemen met bloedstolling en botontwikkeling kunt voorkomen, dan lijkt me dat een goede keus.
rJWK
@Ermelo
Vroeger kregen baby's en kinderen levertraan: rijk aan vitamine D en andere vitamines. Daar hoorde je toen nooit iemand over. Als je even googled op rachitis weet je precies waarom mensen geen bezwaar hadden tegen het geven van vitamines. We weten niet meer van deze vreselijke ziekten af en dat maakt ons soms een beetje laks in deze dingen. Dat zie je ook gebeuren bij seculieren die tegen inenten zijn. Overigens wordt vitamine D ook kunstmatig toegevoegd aan margarine en melk. Dit is gewoon nodig omdat we op onze breedtegraad op de aardbol niet genoeg vitamine D aanmaken. Toevallig zag ik daar nog een aardig filmpje over op YouTube, waarom de Vikingen het in het noorden wel uithielden: https://www.youtube.com/watch?v=BtCNBh0AsWM

Ik vraag me altijd af waar nu de gedachte vandaan komt dat alleen moedermelk genoeg zou moeten zijn. Waarom zou iemand zijn baby toch deze cruciale vitamines onthouden? Elke vrouw geeft weer moedermelk met een iets andere samenstelling: meestal voedzaam genoeg, maar soms iets minder. Zo werkt de natuur nu eenmaal. En nee, in deze gebroken wereld zit het niet 'in de schepping dat ze alles wat ze nodig hebben krijgen via de moedermelk'. Met dezelfde redenering zouden we namelijk ook het wonen in huizen en het gebruiken van airbags af moeten wijzen. Want, het ligt toch in de schepping om ons van ziekten en ongelukken te weren, zegt men dan? Ik overdrijf een beetje maar dat is wel wat de logische consequentie is van zo'n redenering.
bertje007
Uw baby is ook geschapen zonder luier. Toch doet u de baby wel een luier om. Is dat wel in lijn met de Heilige Schrift?
Pubermoeder
Ik, moeder van 6 en allemaal borstvoeding gehad, kan jullie vraag goed begrijpen hoor! Had dezelfde vraag en bij de eerste even gedaan maar het voelde niet goed. Bij de andere kinderen niet meer aan begonnen. Hielprik ook nooit gedaan, waarbij ik ook een uitzondering was, ik denk wel dat ze me eigenwijs vonden, maar we mogen onze eigen mening hebben toch en bidden of onze kinderen gezond mogen opgroeien? En wat staan we daar weinig bij stil als het allemaal voorspoedig gaat!
rJWK
@Pubermoeder
Wat voelt er dan precies niet goed? Kun je dat omschrijven? Ik ben oprecht geinteresseerd.

Voor mij is het persoonlijk een zaak van ora et labora: gebed is onmisbaar, maar daarbij worden de middelen wel ingeschakeld. Zonder de zegening van onze Schepper is zelfs moedermelk een 'no go'.
K80
We hebben geen kinderen dus ik wist dit niet. Wel dat mensen door te weinig zonlicht vitamine d tekort kunnen komen. Als het beter is voor je kind en ziektes kan voorkomen is het toch juist goed zou ik zeggen. Hetzelde als ouderen extra vitamines krijgen.
Maar in het vooraf proberen ziektes te voorkomen zou wellicht voor sommige het probleem kunnen zijn. Hetzelfde als met inenten dus. Niet dat ik dat begrijp.
Die mensen zouden kunnen zeggen dat ze niet willen inenten en dus ook geen extra vitamines willen geven.
rJWK
@K80
Inderdaad, en hetzelfde zie je bij mensen die vaak 's nachts werken (zorg, beveiliging enz.). Sommigen moeten zeker in de winter aan de vitamine D pillen omdat ze anders grote gezondheidsproblemen krijgen, bijvoorbeeld extreme vermoeidheid).

Toch ben ik wel oprecht benieuwd naar de precieze beweegredenen om als ouders je baby geen vitamines te geven. Het argument: God geeft alles door de natuurlijke schepping, dus vitamines zijn niet nodig, lijkt me wel weerlegd. Dus als iemand me dat wil vertellen (bij voorkeur iemand die die mening heeft), graag :) Welk gevoel heeft iemand daar dan bij?
Memmem
Ik heb het ook een keertje gevraagd en kreeg als antwoord: eerder kregen kinderen alleen ma een traumatische bevalling vit k toegedient. Maar om discussies te voorkomen of het wel of geen moeilijke/zware/traumatische bevalling was krijgen nu alle kinderen vit k. Maar de hoeveelheid die kinderen toegedient krijgen is veel te weinig om ernstige bloedigen te voorkomen.

Een oude wijkverpleegkundige zei over vit d: wij zijn ook zonder groot geworden. Rachitis komt voor wanneer kinderen niet de goede voeding en geen zonlicht krijgen.
K80
Net even die Engelse ziekte gegoogled. Is inderdaad niet mis.
Je zult dit maar hebben omdat je ouders het niet nodig of zondig vonden om toe te dienen.

Een vriend van mij had vitamine d tekort omdat hij nooit buiten komt. Hij zag er niet uit zo wit en moe.
Dat gaat nu gelukkig een stuk beter.

Blij dat er middelen zijn zou ik zeggen.
Pubermoeder
@rJWK
Ik vind borstvoeding zoiets bijzonders door de Schepper gegeven dat ik er niet aan twijfelde of dat moest compleet zijn!
rJWK
@Pubermoeder
Inderdaad, de Heere heeft jou gezegend met zulke borstvoeding. Maar bij sommige vrouwen is dat niet zo. Borstvoeding geven gaat niet altijd van een leien dakje. En sommige baby's nemen vitamine D of andere voedingsstoffen minder goed op.

Dus, feit is dat het hier beneden niet altijd compleet is. Ook al is het door God gegeven.

Rachitis zie je niet vanaf het begin aankomen. Het lijkt mij daarom goed dit uit voorzorg aan je kindje te geven. Dat is in mijn beleving een uiting geven aan de regel: 'het beste met je kind voorhebben'. Net zoals we vroeger de kinderen uit voorzorg levertraan gaven.

Maar, dit is inderdaad een persoonlijke zaak! En borstvoeding is inderdaad altijd het beste (ook vanwege antistoffen en dergelijke). De Heere heeft dit prijzenswaardig, wonderlijk en kunstig bedacht!
leene
@Pubermoeder. Vitamines niet geven vind ik nog tot daar aan toe. Maar de hielprik weigeren... ik hoop niet dat anderen u hierin navolgen. Alhoewel ik vragen heb bij de vele ziekten/defecten die ze nu testen en waarvoor er niet eens behandeling is. Maar men test ook ziekten die met een goede behandeling voorkomen kunnen worden. Zoals CHT ( congenitale Hypothyreoïdie) een afwijking waarbij kinderen al bij de geboorte een tekort hebben aan een schildklierhormoon. Dit is goed te behandelen met medicatie ( ik neem aan dat u wel antibiotica slikt bij een infectie) onbehandeld leidt dit tot ernstige verstandelijke beperking. Ik heb stage gelopen ( eind jaren 80) in een instelling met verstandelijk gehandicapten en daar woonde een man die hierdoor zeer beperkte verstandelijke vermogens had. Toen hij klein was werden er nog geen hielprikken uitgevoerd. Ik snap werkelijk waar niet waarom je deze hielprik niet zou doen.. ik vraag me oprecht af of u dit goed hebt doordacht. Ik zou willen dat u deze man had gezien en vermoed dat u een andere keus zou hebben gemaakt. Eigenwijs oke... maar dit is naast eigenwijs zeer onverstandig.