Schijnheiligheid, ook in Urk

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Aan een (met voorkeur) Urker predikant. Ik ben een jongen van 16 en al enige tijd heb ik contact met een meisje van mijn leeftijd uit Urk. We hebben het super leuk samen en alles verliep goed. Tot ik, na een paar keer met z’n tweeën afspreken, haar ouders en een aantal van haar vrienden en vriendinnen ontmoette. Toen kwam ik in aanraking met de schijnheiligheid die daar heerst. Haar vrienden en vriendinnen gaan allemaal uit op zaterdag, zitten net voor middernacht uur weer thuis en zitten vervolgens met een kater voorin de kerk de volgende ochtend.

Het misbruik van alcohol is niet het enige dat me dwars zit, ook het drugsgebruik (met name xtc) viel mij erg op. Toen ik hoorde dat iemand van mijn vriendin haar vriendengroep al seks had gehad met meerdere mannen/jongens na het uitgaan, wist ik niet meer wat ik moest zeggen. Hoe kunt u dit uitleggen dat dit gebeurt in zo’n ‘christelijk’ dorp?

En nog belangrijker, hoe moet ik hiermee omgaan? Ik vind het meisje erg leuk, maar merk dat de gebeurtenissen en de schijnheiligheid om haar heen invloed op haar hebben. Moet ik ondanks alles hiermee doorgaan? Of is het toch een teken van God dat zij niet voor mij bestemd is?

Antwoord

Beste vriend,

Wanneer ik je verhaal lees, dan merk ik dat je blijkbaar in aanraking bent gekomen met een kant van Urk die er inderdaad is. Met alle verschijnselen die jij noemt en waaraan ik er nog wel een aantal zou kunnen toevoegen.

Jij brengt dat allemaal onder de noemer van schijnheiligheid en vraagt mij -ik ben immers sinds jaren een Urker dominee- hoe dat kan?. Wel om te beginnen kan ik een heel gemakkelijk en duidelijk antwoord geven: dat ‘christelijke’ Urk ligt buiten het paradijs. Maar, ik weet niet waar jij vandaan komt: dat geldt ook van al die plaatsen rondom Urk, of het nu Emmeloord is of Genemuiden, Lelystad of Staphorst, Kampen of Zwolle. Dezelfde dingen gebeuren helaas overal. Alleen, wat op Urk gebeurt komt vaak in de pers. En dat is ten dele terecht. Heel vaak heb ik in mijn preken hier gezegd dat Gods Naam met onze samenleving verbonden is en dat we God onteren met een gedrag dat in strijd is met Gods Woord en wet.

Maar wat mij pijn  doet en ook wel eens boos kan maken, is dat er dan zo generaliserend over Urk gesproken wordt, alsof die genoemde dingen typerend zijn voor de hele Urker samenleving en jeugd. En daar protesteer ik tegen. Ik ken heel veel gezinnen waar -met alle lek en gebrek-  de oprechte vreze des Heeren gevonden wordt. En ik ken heel veel jongeren, op wier leven het Woord van God beslag heeft gelegd. Daarmee praat ik de uitwassen niet goed. Maar, ik weet niet waar jij vandaan komt, maar wou jij beweren dat het daar beter is? Ik zou het willen, maar mijn ervaring is dat ik elders de dingen tegenkom die ik helaas ook op Urk tegenkom.

Beste vriend, nu word ik een beetje persoonlijk. Ik begrijp uit je schrijven dan jij kerkelijk bent en dat je christelijk wilt leven. Maar is die schijnheiligheid, waarop jij op Urk botst, jou persoonlijk vreemd? Jij bent kerkelijk, maar heb je al leren belijden dat jij het leven nergens kunt vinden dan in de Heere Jezus.? Mag jij van harte meezingen dat je lust hebt om de Heere te vrezen, het allerhoogst en eeuwig God?

En hoe zit dat met die vriendin? Jij hoeft niet met Urk te trouwen, maar is zij iemand met wie jij samen de Heere zou kunnen dienen? Jij hoeft het met haar niet uit te maken omdat zij een Urker is. Ik ken heel wat Urker meisjes en jonge vrouwen, van wie ik zeg: je bent te feliciteren wanneer de Heere je zo’n levensgezellin geeft. Maar als zij opgaat in een bepaald uitgaansleven, zoals jij dat schetst en als ze daarmee niet wil breken, dan kan ik je wel vertellen dat zij niet iemand is die de Heere aan jou geeft. Vraag de Heere maar om een vrouw die de Heere vreest; dat is een geschenk van de Heere en als dat dan ook nog een ‘Urker moatje’ is, dan heb je het bijzonder getroffen en dan krijg je alle gelegenheid om Urk echt te leren kennen, met zijn verkeerde en zijn goede kanten.

Ik wens je Gods zegen,
Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

christenen