Preekbeurten gaan naar grote gemeenten

Ds. D.W. Tuinier / Geen reacties

Vraag

Een vraag een een Ger. Gem.-predikant. Ik zit in een kleine gemeente en we hebben niet vaak een dominee. Nu zie ik dat sommige grote gemeenten voor 2020 al helemaal vol zitten. Ze plannen meer dan 1,5 jaar vooruit. Het maakt mij verdrietig. Ik vind ver vooruit plannen ook niet voorzichtig. Waarom zou je als predikant al preekbeurten afspreken voor over 1,5 jaar? En zijn sommige gemeenten aantrekkelijker dan andere gemeenten? Of populairder?

Antwoord

Jouw vraag vind ik heel lastig... Ik heb er zelf ook volop mee te maken. Hoewel ik hiermee probeer gewetensvol om te gaan, blijkt de praktijk weerbarstig! Dat geef ik eerlijk toe. Voor morgen maar zeker voor 2020 geldt: zo de HEERE wil en wij leven. Beseften we dat maar meer... Goed dat jij ons daarop wijst.

Je wordt er verdrietig van. Dat begrijp ik. Toch ligt jouw vraag voor de verantwoording van ieder van Gods knechten en zij, die de preekbeurten regelen. Zullen wij het daar dan laten liggen? Voor de Heere en hun geweten? Een ieder moet zich, ook daarin, voor Hem, de Alwetende, verantwoorden.

Jij hoort bij een kleine gemeente, blijkbaar niet zo populair, zoals je aangeeft? Wil je mij via Refoweb (vragen@refoweb.nl) laten weten (vertrouwelijk) welke gemeente dat is?

En als mensen of Gods knechten, naar jouw beleving, de gemeente afschrijven of gemakkelijk voorbijgaan, weest ervan overtuigd dat de Heere Jezus, de Koning van Zijn Kerk, dat nooit doet!

Van harte Hem en Zijn genade bevolen,
Ds. D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)