Weifelen en twijfelen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben (vrouw 22) best weifelachtig van aard. Twijfelachtig over veel dingen (keuze kleding, algemene keuzes dus en serieuze keuzes). Ik heb nu ruim 4 jaar verkering. We zijn allebei 21, komen allebei uit een groot gezin en we hopen te gaan eind van het jaar te trouwen.

Echter... ik loop al vanaf het begin met twijfels. Het is niet dat ik terug wil, alleen een vraag of dat normaal is. Ik twijfel al heel mijn relatie, dan weer een poos niet, dan weer wel. Na allebei een lange dag gewerkt te hebben kan ik altijd vrij weinig hebben van mijn vriend. En dus krijg ik bijvoorbeeld twijfels. Ik hou van hem en we zijn heel open naar elkaar, kunnen alles bespreken. We kunnen samen goed praten, hij accepteert mij zoals ik ben, ik vind het soms alleen lastig om zelf dingen te accepteren (en dat bespreken we dan ook weer). Soms irriteer ik me gewoon aan hem aan bepaalde dingen. Het is meer dat ik echt een nadenker ben. Dan denk ik zoal: is het normaal dat ik twijfel, is het normaal dat je soms naar een andere man kijkt en denkt: hoe zal dat zijn? En verder heb ik heel veel momenten waarin ik heel blij ben met hem.

Mijn vraag is dus: is het normaal dat je af en toe twijfelt in een relatie? Sommige mensen weten namelijk 100 procent zeker dat de ander de ware is en twijfelen nooit.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste aanstaande bruid,

Je laatste zin, laten we daarmee beginnen. Hoe stellig is je bewering: “Sommige mensen weten namelijk 100 procent zeker dat de ander de ware is en twijfelen nooit?” Is dat een geloofwaardige stelling die je bewijzen kunt, een feit, een zekerheid? Òf is dit een aanname, een gedáchte die je voor een feit áánziet? Ik denk het laatste, want alleen al heel veel vragen en antwoorden die hier op Refoweb gepubliceerd zijn gaan over twijfels binnen relaties. Zoek ze maar op en ontdek dat je zeker niet de enige bent! Keuzes maken hoort bij het leven en is niet altijd vanzelfsprekend. Dus kun je zomaar heen en weer geslingerd worden door je eigen gedachten. Om die gedachten te helpen structureren is het handig om ‘voor’ en ‘tegen’ niet alleen af te wegen, maar ook zichtbaar te maken door je gedachten te verwoorden op papier, dus door ‘rijtjes’ op te schrijven.

Twijfelen is niet érg! Het is een teken dat je nadenkt. Dat je niet ‘zomaar’ iets doet. Nu is echter de ene keuze de andere niet. Soms is het heel basaal als het bijvoorbeeld gaat om “welke rok/broek/jurk/trui trek ik vandaag aan.” Een andere keer is het wat lastiger omdat je de gevolgen niet kent. Ik denk dan onder andere aan studiekeuze of op welke baan solliciteer je. Dat brengt een zekere spanning met zich mee, maar je kunt altijd ‘terug’. Anders wordt het bij het aangaan van vriendschapsbanden of een relatie. Dan héb je geen zekerheid. En hoewel je ‘terug’ kunt heb je meer aan ‘trouw’ en ‘vertrouwen’. Zonder die beide waarden houdt geen relatie stand. Vertrouwen in jezelf en in de ánder. Daar werk je aan door elkaar steeds beter te willen leren kennen. Kom je vervolgens toe aan een huwelijk met levenslange trouwbelofte, terwijl je niet weet wat er in de toekomst gebeuren kan, dan is vertrouwen wel héél belangrijk! In het líefhebben van je partner kàn dat gelukkig ook! Liefde en trouw.

Betekent dat nóóit meer twijfelen? Nee, hoor, een relatie is geen statisch iets. Liefde is een wérkwoord: het vraagt inspanning van beide partners om een leven samen te willen leven. Je verandert immers beide naarmate je ouder wordt en dingen meemaakt? Leven is groeien. Liefhebben is groeien naar elkaar toe. Trouw zijn in alle omstandigheden van het leven, door dik en dun. Gemakkelijk? Nee, maar het kàn wel. Inclusief alle twijfels die je ‘tegenkomt’. Mooi is het dan als je zo leeft als in Prediker 4:12 beschreven staat met Liefde van Boven als leidraad in je leven!

Terug naar je brief: interessant vind ik je gedachte “is het normaal dat je soms naar een andere man kijkt en denkt: hoe zal dat zijn?” Tja... hoe valt zo’n gedachte uit voor je vriend? Ik mag hopen dat het in zijn vóórdeel is, want dát is belangrijk.

Jullie bespreken alles, schrijf je. Ook de acceptatie van je eigen  warrelende gedachten. Dat lijkt me een prima uitgangspunt. En dan nu nog je woorden “en verder heb ik heel veel momenten waarin ik heel blij ben met hem.” Lees die zin nog eens over en houd die gedachte vast. Je bent blij met hem! Op welke momenten, wanneer, waarover, waarmee... schrijf dat voor jezelf op aan het eind van de dag en zie dan hoevéél je uiteindelijk om hèm geeft!

Ik wens jullie een goede trouwdag en een gezegend huwelijk toe,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relatietwijfels