Schijnheilige bijbelvertelling

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Ik, leerkracht in opleiding, mag af en toe een Bijbelvertelling doen voor de kinderen. Mag je als je zelf het ware geloof niet kent, de kinderen wel wijzen op het allerbelangrijkste? Is dit niet schijnheilig als je dit doet?

Antwoord

Wat mooi dat je uit de Bijbel mag vertellen aan kinderen. Gelukkig hangt de waarde van een Bijbelverhaal niet af van ons geloof. De Heere kan en wil Zijn Woord gebruiken, ondanks ons ongeloof. Het Woord van God is krachtig in zichzelf. Daar doen wij met ons geloof of ongeloof niets aan toe of af. Met dat vertrouwen mag je de Bijbelverhalen vertellen en bidden om zegen op je vertellingen. De Heere kan en wil en zal Zijn Woord zegenen.

Je stelt ook de vraag of het niet schijnheilig is om uit de Bijbel te vertellen zonder dat jezelf een waar geloof hebt. Kun je dan wel op “het allerbelangrijkste” wijzen? Mijn eerste vraag daarbij is je onder “het allerbelangrijkste” verstaat? Het is mijn ervaring dat als mensen die term gebruiken, ze vaak niet weten wat ze daar precies mee bedoelen. Stel jezelf eens de vraag: Wat is het allerbelangrijkste? Wat wil ik nu precies overdragen aan de kinderen die voor mij zitten? Wat verwacht ik en hoop ik, dat deze kinderen doen na het horen van het Bijbelverhaal? Als je daar voor jezelf een antwoord op hebt, probeer dat dan te vertalen naar het niveau van de kinderen. En als je daar geen antwoord op hebt, zoek dan iemand die je daarin kan begeleiden. Want zonder toepassing blijft een vertelling in de lucht zweven en komt het niet dicht bij het hart van de kinderen. Als jij niet weet wat de kinderen moeten met het verhaal, hoe moeten zij het dan weten, laat staan in praktijk brengen?

Om je een voorzet te geven: Als je werkt vanuit het vertrouwen dat God in kinderen wil werken en ook hen hun zonden vergeven wil wanneer zij Hem om vergeving vragen, dan moet je proberen dát concreet te maken. Door bijvoorbeeld met hen te bespreken welke verkeerde dingen zij doen. Om vervolgens hen aan te sporen om die verkeerde dingen aan de Heere te vertellen in het gebed met berouw, in het vertrouwen dat Hij die verkeerde dingen wil vergeven. Om vervolgens te vertellen van het kruis van de Heere Jezus, waar Hij de zonden heeft weggedragen voor iedereen die Zijn vergeving nodig heeft.

Tegelijkertijd is het inderdaad schijnheilig als je zelf niet gelooft. Want ja, als je je kinderen voorhoudt dat ze al hun zonden in het gebed tegen de Heere mogen vertellen met berouw, en dat Hij hen dan vergeven wil om het offer van de Heere Jezus Christus, hoe kan het dan dat je zelf nog geen waar geloof hebt? Belijd je je zonden niet in je gebed aan de Heere? Of geloof je niet dat Hij je vergeven wil? Of geloof je niet dat het offer van de Heere Jezus ook jou van al je zonden reinigen wil? Juist als je het Evangelie vertaalt naar het niveau van kinderen dan wordt ongeloof onhoudbaar. Wees de Heere dankbaar dat Hij je daar tegenaan laat lopen. Ga met die onhoudbaarheid naar Hem toe. Om Hem te vragen wat jou ontbreekt. Hij zegt: “Al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig.” Dat is zo eenvoudig, dat zelfs een kind het kan begrijpen.

Ds. S. T. Lagendijk