Geen engelen betrokken bij Pinksteren

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Waarom zijn er rondom alle heilsfeiten engelen betrokken, behalve rondom Pinksteren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is inderdaad een feit, dat jij terecht constateert. Dat betekent niet dat er dus ook een speciale reden achter zit. Wij zouden ook gewoon kunnen antwoorden: het is zo, omdat God, de Heere dat nu eenmaal zo heeft gedaan. Het is een antwoord, waarin ik mij geheel zou kunnen vinden. Wij hoeven namelijk niet overal wat achter te zoeken.

Als er dan toch iets genoemd zou kunnen worden dan in het eenvoudig dit: de Heilige Geest vervult hier Zelf als Gezondene door de Vader en de Zoon de rol van de engelen. Hij bevestigt Zelf het Woord en leidt in alle waarheid, hij laat Zich zien in tekenen, die Zijn komst begeleidden. Hij maakt dus de openbarende rol van de engelen overbodig. Daarmee stel ik Hem niet aan een engel gelijk, want Hij is meer dan die. Hij is God in eigen Persoon. Dat kun ook zien aan de begeleidende tekenen, die er bij de uitstorting waren. Een geluid als (!) van een gedreven wind, en tongen als (!) van vuur . Zo wordt ook over God gesproken in de Oude Testament en in de Openbaring van Johannes. Eigenlijk is Hij niet te beschrijven: het is als, gelijkend op. Daaruit blijkt de Godheid van deze Gezant.

Hartelijke groeten
Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

engelenPinksteren