Ouders streng in de leer

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar, ga graag naar de kerk en probeer te leven zoals de Heere dat vraagt. Mijn ouders zijn nog niet heel oud. Mijn moeder trouwde toen ze net 18 was en nog voor haar 19e ben ik geboren. Inmiddels zijn er broertjes en zusjes bij gekomen. Heel gezellig en druk ook. Mijn moeder is nu weer zwanger. Tot zover geen vuiltje aan de lucht.

Maar nu komt het: mijn ouders zijn heel erg streng ‘in de leer’. Mijn moeder draagt alleen maar donkere kleding, ik mag op mijn mobiel geen internet. Mijn vader was boos op mijn school (reformatorisch) omdat ik een computer moet hebben voor schoolwerk. Ik moet veel helpen in de huishouding. Ik doe vwo, maar mijn vader heeft ‘t liefst dat ik huisvrouw word. Ik moet sparen voor mijn uitzet. Mijn moeder borduurt zelfs mijn lakens al... mijn haren zijn heel erg lang. Dat moet. Oorbellen mag ik niet. Leggings ook niet. Alleen rokken en jurken met kousen. Vergeleken met klasgenoten lijkt het alsof wij uit de oudheid komen.

Op vakantie ben ik nooit geweest. Dat vindt mijn vader overdreven. We eten alleen maar Hollandse pot. Mijn vader is een zeer gerespecteerd ouderling. Ik houd van mijn vader en kijk tegen hem op. Maar ik ben ook bang van hem, want hij kan flink straf uitdelen als wij ons niet naar het Woord gedragen.

Ik zou zo graag mijn horizon wat verbreden, maar gezien mijn thuissituatie is dat vrijwel onmogelijk. Is het écht zondig om te interrailen met vriendinnen? Of winkelen in Amsterdam? Mijn vader zegt dat daar prostitutie is, drugs en dat de duivel daar woont. Ik kan toch niet altijd in dit dorp blijven? Waarom doe ik dan vwo? Ben ik inderdaad zondig als ik mijn vleugels wat uitspreid? Ik wil mijn vader niet teleurstellen. En mijn moeder niet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je hebt op een heel open manier een aantal vragen gesteld. Allereerst laat je weten dat je graag naar de kerk gaat en dat je probeert te leven zoals de Heere dat vraagt. Hoe dat moet staat in de Bijbel en die mag je biddend lezen.

Het is goed om te lezen, dat je je thuis als heel gezellig ervaart, maar het is ook druk. In een gezin met  veel kinderen is het (gezellig) druk. Het is dan ook logisch dat je helpt.

Als eerste geef ik je mijn mening over het leren. Het is verstandig om je gaven te gebruiken en als je vwo kan doen, moet je dat zeker doen. Dat is toch iets wat de Heere van ons vraagt. Vaardigheden in het huishouden leer je thuis en daar heb je later veel gemak van.

Verder meld je, dat je ouders bepaalde opvattingen en overtuigingen hebben. Die komen waarschijnlijk  mede vanuit hun eigen opvoeding, hun betrokkenheid op de Bijbel en de kerkelijke gemeente. Bij overtuigingen passen regels en afspraken in het gezin. Zonder regels gaat het niet. Op school kom je in de klas en in de school andere opvattingen tegen. Niet alleen als het gaat om regels en afspraken, maar ook als het gaat om de uitleg van bepaalde gedeelten van de Bijbel. Het is begrijpelijk dat je dan gaat vergelijken en er over gaat nadenken.

Je schrijft het wel heel zwart-wit: het lijkt of we uit de oudheid komen. Die uitspraak is wel te begrijpen. Meisjes zoals jij mogen er ook zijn, ook al ben je iets anders gekleed, e.d. Wel  hoop ik, dat je je in de klas voor 100 procent geaccepteerd weet. Daar moet, naar mijn mening, de school ook voor zorgen.

Verder lees ik -met waardering- dat je van je vader (en je moeder) houdt. Laat dat vooral zo blijven! Toch zullen er wel dingen veranderen als je ouder wordt.  Via je school, je studie, de krant en andere media kom je in aanraking met een wereld die groter is dan jouw dorp. Maar hoe kerkelijk dat dorp ook is, we moeten allen de Heere persoonlijk leren kennen!

Je schrijft, dat je graag meer wil weten en zien. Dat is zeker te begrijpen. Bedenk wel dat alles waarmee je in aanraking komt, wat je ziet en hoort, naast de geboden van Heere moet leggen. Dat geldt overal, waar je woont.

Je wil je vader en moeder niet teleurstellen. Dat is een heel  goed van je. Toch is het niet uitgesloten, dat je bij het ouder worden op sommige punten een andere mening zal krijgen. Dat wil niet zeggen, dat je dan niet meer van je vader en moeder kan houden.

Het lijkt mij wel goed, dat je met iemand die je vertrouwt een gesprek aangaat. Dat zou bijvoorbeeld je mentor kunnen zijn. Vergeet niet om bovenal de Heere om Zijn leiding te vragen. Wijsheid van Boven toegewenst!

N. J. Teerd

N.J. Teerds

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik Ido Ambacht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    ouderling; docent

Tags in dit artikel:

ouders