Meer dan vriendschap

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meid van 20 jaar en zit in een fijne vriendengroep. Al twee jaar ben ik verliefd op een van de jongens uit die groep; een lieve en leuke, maar ook hele bescheiden jongen. We kunnen samen lachen, maar ook serieuze (en verdrietige) dingen delen met elkaar. Kortom, ik hou erg veel van hem! Het probleem is dat ik niet weet of hij meer in mij ziet dan een ‘gewone’ vriendin. We spreken elkaar altijd met (een deel van) de vriendengroep er bij.

Bang om de fijne vriendschap tussen ons samen te verknallen, durf ik niets te laten merken aan hem. Soms heb ik wel een beetje hoop dat hij ook gevoelens voor mij heeft, maar op andere momenten twijfel ik weer zo. Stel dat hij me afwijst, dan blijven we elkaar steeds ontmoeten en ik wil ook niet dat we de komende maanden met zo’n ongemakkelijk gevoel tegenover elkaar zitten, daar is deze vriendschap te kostbaar voor... Toch weet ik dat het niet zo kan blijven doorgaan, hoe nu verder?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je bent verliefd geworden op een goeie vriend die deel uitmaakt van jouw vriendengroep. Of hij nu ook meer gevoelens heeft voor jou... tja, dat zul je uit moeten vinden! Kijk eens goed naar hem, als jullie elkaar ontmoeten. Of luister naar zijn stem als hij iets (speciaals) tegen jóu zegt. Dat soort dingen. Dan merk je toch wel of zijn interesse in jou eventueel méér is dan voor de andere dames binnen de vriendengroep?

En zo niet, dan zou ik hem eens uitdagen: vraag om een-op-een gesprek of ontmoeting. Verzin een smoesje om bij hem langs te gaan, bijvoorbeeld dat ene boek dat je wilt lenen! Jíj wilt niet zo doorgaan als tot nu toe, schrijf je. Dus hangt verandering van jóu af!

Ik hoop, dat je iets hebt aan wat ik nu schrijf. Succes gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheidvriendschap
2 reacties
K80
Het is precies hoe Marijke het zegt.
Je zult een stap moeten zeggen. Als je gewoon 1 op 1 tegen hem zegt dat je gevoelens voor hem hebt, wil echt niet zeggen als dat niet zo is dat de vriendschap verloren is.
Het is dan wel erg vervelend natuurlijk, maar je weet wel dan waar je aan toe bent.
dkw
Ik snap deze vragen nooit zo.
Waarom zo moeilijk om te kijken of er misschien signalen zijn, een woord, een glimlach, een knipoog.

Vraag gewoon recht op de man, of vrouw, af, wil je een keer samen met mij uit? En dan zeg je rechtstreeks dat je gevoelens hebt.

Hij niet? Jammer, volgende keer beter.
Hij wel? Mooi, hopenlijk komt er een mooie tijd aan.

Gelijk duidelijkheid voor iedereen en niet zoiets vaags als signalen.

Het is beter een verkeerde keuze te maken dan helemaal geen keuzen.