Keuze uit 3 kerken voor belijdenis

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Mijn verloofde en ik komen allebei uit een andere kerk. Mijn verloofde komt uit de Gereformeerde Gemeenten (Ger. Gem.) en ik kom uit de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Hierom zijn we op zoek gegaan naar een kerk die past bij ons samen en zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). In deze kerk voelen wij ons thuis wat betreft de prediking. Ook vinden wij dat er dicht bij het Woord gebleven wordt.

Echter zitten we met een kwestie die vrij lastig is en dat is namelijk het belijdenis doen en in welke gemeente. Mijn verloofde vind het niet erg om dat in de Ger. Gem. te doen omdat ze hier is opgegroeid en ook naar catechisatie is geweest. Echter, ze zou ook wel in de HHK belijdenis willen doen, omdat we daar straks ook hopen te gaan kerken. En op deze manier word je dan al verbonden met die kerk. Wij gaan regelmatig al wel naar die kerk. Mijn schoonouders zouden het wel accepteren als we belijdenis doen in de HHK als we daar ook trouwen, alleen zien zij liever dat wij in de Ger. Gem. belijdenis doen en trouwen. Dit zullen zij meer waarderen.

Maar dit vind ik een lastig punt. Als ik kijk naar mezelf dan wil ik in de HHK belijdenis doen, omdat ik me daar thuis voel. Ik kan me goed concentreren, ik snap de prediking en vind dat ze daar dicht bij het Woord blijven. Dit in tegenstelling tot de Ger. Gem. Overigens geen verwijt aan dit kerkverband! Ik ben daar niet in opgegroeid en ervaar het hierdoor soms anders. Zo voel ik me er niet echt thuis en ik snap soms/ regelmatig de prediking niet doordat er diverse voor mij onbekende woorden/zinnen worden gebruik. Hierdoor raak ik mijn concentratie ook sneller kwijt.

Ook is het punt dat je in de HHK belijdenis doet van het geloof, terwijl dat in de Ger. Gem. belijdenis is van de leer. Dit lijkt mij nogal een verschil. Ik kan niet oprecht belijdenis doen in de Ger. Gem. als ik van te voren al weet dat wij gaan kerken in de HHK.

Kortom, wij weten niet meer zo goed wat we moeten doen. Wij willen niemand teleurstellen, maar willen doen wat goed is in Gods ogen. Als ik naar mezelf kijk voelt het voor mij goed om in de HHK belijdenis te doen, mijn verloofde heeft geen directe voorkeur (om het maar zo te noemen). Wat zou u ons adviseren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst is het belangrijk dat je beseft dat door het huwelijk, en dat geldt eigenlijk ook voor het proces er naar toe, een nieuwe eenheid ontstaat. Een man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn (Genesis 2:24). Ook een vrouw moet haar ouders loslaten en mag samen met haar man door het leven. Dit betekent dat er ook kerkelijk gezien de nodige dingen kunnen veranderen. Als aanstaande echtgenoten van twee verschillende kerken lid zijn, moet er ten minste een persoon van kerk veranderen. Dat is een praktisch gegeven. Voor ouders kan dit lastig zijn, maar ook zij moeten loslaten. Hun waardering is ondergeschikt aan de nieuw te vormen eenheid en dat geldt ook voor het wel of niet teleurstellen van mensen.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om belijdenis te doen in de kerk waar je de komende jaren lid van zult (hoopt te) zijn. Met het doen van belijdenis ben je op een andere manier dan als dooplid onderdeel van de gemeente. Je deelt in de volle rechten en plichten van de gemeente. Je bent nadrukkelijk betrokken in de tucht van de gemeente en krijgt kerkelijk gezien ook toegang tot het Heilig Avondmaal. Belijdenis doen is uiteraard een afsluiting van het volgen van het kerkelijk onderwijs, maar in de kern is het meer een nieuw begin dan een eindpunt. Ik bedoel dat het doen van belijdenis meer op de toekomst dan op het verleden is gericht. Vandaar dat ik adviseer om niet net voor een kerkelijke overgang belijdenis te doen. In de praktijk gebeurt dit wel, maar helemaal ideaal vind ik dat niet.

Bij het maken van keuzes is het zeker goed om mensen als middel om advies te vragen, maar ik wil je in dit verband ook wijzen op Psalm 25. Er wordt in vers 4 gebeden: “HEERE maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden.” In vers 8 lezen we de belofte dat de HEERE zondaars wil onderwijzen in de weg. In vers 12 wordt dit met andere woorden bevestigt: “Hij zal hem onderwijzen in de weg die hij zal hebben te verkiezen.” De HEERE doet wat Hij belooft!

Hartelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

ds. R.W. Mulder

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Montfoort
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

belijdeniskerkkeuze