Judas was beter niet geboren

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik las pas in de bijbel dat Jezus tegen Judas zegt dat het beter was geweest als hij nooit geboren was. Betekent dit dat Jezus had gewild dat Judas nooit geboren was? Maar waarom riep Jezus hem dan als discipel? Ik dacht dat God de mensen altijd met een bepaald doel uit Liefde geschapen had. Dit gedeelte vond ik heel apart, want ik zou het afgrijselijk vinden als God tegen me zou zeggen dat het beter was geweest als ik nooit geboren was.

Antwoord

Beste lezer,

Deze tekst (Matt. 26:24) wil niet zeggen dat Jezus het leven van Judas op aarde niet gewild zou hebben. Integendeel, ondanks dat Jezus wist dat hij de verrader zou worden (zie ook Joh. 6:71) heeft Hij hem liefde gegeven. Hij heeft met hem gegeten en gedronken, met hem gereisd en geslapen. Hij heeft hem de verborgenheden van Gods Koninkrijk verkondigd. Ook Judas werd erop uitgestuurd om het Evangelie te verkondigen, zieken te genezen, duivelen uit te werpen, doden op te wekken (Matt. 10). Kortom, hij heeft Judas vertrouwen gegeven. Wat is het dan verschrikkelijk pijnlijk voor de Heere Jezus geweest, dat uitgerekend deze man de verrader werd. Hier wordt vervuld wat Ps. 41 zegt: “Zelfs de man mijns vredes, op welke ik vertrouwde, die mijn brood at, heeft de verzenen (de hiel) tegen mij grotelijks verheven.”

De woorden van Matt. 26:24 zien op de eeuwige verlorenheid waarin Judas terecht komt. Jezus zegt dus: je kunt beter nooit geboren zijn geweest dan in de hel terecht te komen.En Hij zegt dat met huiver en diepe bewogenheid.

Samengevat: de Heere heeft ons op deze aarde gewild. En ondanks dat we Zijn toorn verdiend hebben, treedt Hij ons met het Evangelie van Zijn liefde tegemoet, met de aandrang: laat u om Christus` wil met God verzoenen. Maar als iemand dat Evangelie afwijst en zo door eigen schuld verloren gaat, kon je er maar beter nooit geweest zijn; zo erg is verloren gaan. Daarom: wend je tot Hem en word behouden!

Hartelijke groet, ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

Judas