Verliefdheden

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben al een jaar verliefd op een jongen van 21 jaar, ikzelf ben 16... Die jongen ziet mij hooguit al een leuk meisje. Dat weet ik zeker, omdat hij in deze periode al voor de tweede keer verkering heeft. Ik word helemaal moedeloos. Soms kan ik uren huilen op bed. En bidden lijkt niet te helpen. Je mag alles aan God voorleggen, maar een antwoord laat op zich wachten. Het is zo moeilijk. Mijn vriendinnen krijgen allemaal zo gemakkelijk verkering! En ik houd echt van hem!

Soms denk ik ineens: ik wil ook wel eens iets. En twee maanden geleden heb ik gezoend met een jongen, die ik alleen leuk vond, meer niet. Vreselijk, later kon ik het niet van mezelf begrijpen. Toch zegt mijn beste vriendin, ach joh, gewoon voor de lol, je moet het toch leren... Het is allemaal zo moeilijk ik weet het niet meer. Moet ik die jongen nu opgeven? Hij kan binnen twee jaar getrouwd zijn... met een ander meisje.

Afgelopen zaterdag hadden we een afscheidsfeestje van een jongen die ging verhuizen. Er kwamen ook wat jongens, die ik allemaal wel goed ken. We gingen een rondje buiten lopen en een jongen sloeg zijn armen om me heen en gaf me een zoen. Zo hebben we een hele tijd gelopen. Ik vond het eigenlijk niet erg, het was koud buiten, en ieder meisje van mijn leeftijd wil wel eens aandacht van een jongen! Maar daar mag je toch niet alles op afschuiven? Wat moet ik doen? Wilt u alstublieft proberen te helpen?

Vriendelijke groeten van een meisje dat het niet meer weet.

Antwoord

Waarom schrijf je die jongen niet gewoon een brief? Je kunt schrijven dat je hem al een tijdje aardig vindt en dat je best eens nader zou willen kennismaken. Als hij niets van zich laat horen, weet je ook waar je aan toe bent (hoewel dat wel onbeleefd is, want je moet een dergelijke brief altijd beantwoorden). Als hij wel een brief terugschrijft, dan weet je tenminste al weer wat meer en ben je tenminste van die onzekerheid af.

Verder is het wel zo dat wanneer je verliefd bent,  je eigenlijk helemaal niets met een andere jongen zou moeten beginnen, dus dat zoenen had je ook niet moeten doen en die arm om je heen ook niet hoewel het wel erg koud was, zoals je schrijft. Dat het gebeurd is, zou ik verder maar niet zo zwaar aan tillen, je bent per slot van rekening niet met die ander naar bed gegaan. Maar probeer daar in de toekomst wel op een eerlijke manier mee om te gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verliefdheid