Ellende of liefde

Ds. B. Reinders / Geen reacties

Vraag

Beste dominee, wat is er belangrijker: ellende of liefde? Ik hoop u niet in de verlegenheid te brengen met deze vraag... Ik vind het alleen erg jammer dat ik maar weinig over liefde hoor.

Antwoord

U vraagt wat belangrijker is ellende of liefde. De ware ellendekennis gaat niet buiten de liefde om. Als de Heere een mens bekeert dan wordt de liefde in het hart uitgestort en dan gaan wij zien, dat wij niet alleen tegen een heilig en een rechtvaardig God gezondigd hebben, maar ook tegen een goeddoend God. Dan gaan wij verstaan: nooit heeft iemand zoveel kwaad tegen zoveel goed misdreven.

De Heere geeft liefde tot Zichzelf en als een mens God lief gaat krijgen dan gaat hij de zonde haten en vlieden. Dan krijgt hij een welgevallen aan de straffen van zijn ongerechtigheid. Dan wordt een mens het door de liefde met God eens. Hij wordt het er mee eens, dat het rechtvaardig zou zijn als hij God eeuwig zou moeten missen. Daar leert hij amen op zeggen. En toch kan hij vanwege de uitgestorte liefde Gods in het hart God niet missen. Dat drijft uit naar de troon der genade als iemand die geen rechten meer heeft. Dan wordt de tollenaarsbede in het hart geboren. Dat komt allemaal voort uit de ware liefde tot God.

Je vindt het heel jammer dat je maar weinig over de liefde hoort preken. Misschien luister je wel verkeerd. Wij zijn liefhebbers van onszelf en haters van God ook in onze godsdienst of die nu licht is of zwaar, dat maakt de duivel nu net niets uit. God is liefde, maar die liefde van God is in de allereerste plaats op God Zelf gericht. Bedenk het toch, dat God Zichzelf zo lief heeft, dat Hij Zichzelf niet verloochent in Zijn volheerlijke deugden. God heeft Zichzelf zo lief, dat Hij Zichzelf handhaaft in Zijn gerechtigheid. Wat is het toch noodzakelijk om door genade aan Gods kant te mogen vallen om het met de Heere eens te worden, want in die weg worden vijanden door Christus  met God verzoend. Van harte hoop ik dat de Heere je op dat plaatsje wil brengen. Dat is het beste plaatsje wat er is, want dan kan God ons geen kwaad meer doen, dan kan de Heere alleen nog maar goed doen.

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen toegewenst,

Ds. B. Reinders