Bewust gezondigd tegen God

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb jarenlang zeer gezondigd tegen God. Ik weet daarvan en die zonden komen veel in mijn gedachten, overdag maar ook als ik naar bed ga. Ik durf bijna niet te slapen omdat ik bang ben dat ik voor God moet verschijnen die nacht. God is gewillig, maar zijn de zonden die je tegen beter weten in hebt gedaan, ook te vergeven? Ik zit daar erg mee en ben erg bang voor het oordeel dat God zal geven omdat ik Hem bewust aan de kant heb gezet destijds.

Antwoord

Beste lezer,

Een vraag waarvan ik merk dat die recht uit het hart komt en een stuk geestelijke nood verraadt. Ik zou er in het kort enkele dingen over willen opmerken.

1. De Bijbel zegt ons dat er maar een zonde is die onvergefelijk is: de zonde tegen de Heilige Geest (Markus 3:20-30). Dan gaat het om een welbewust lasteren van het werk van de Geest van Christus als duivelswerk EN HET VOLHOUDEN DAARVAN TOT HET EINDE TOE. En dat laatste is juist het punt. Wanneer iemand in deze zonde valt wil hij ook niet meer terug en sterft hij in deze zonde. Dan heeft er verharding plaatsgevonden. Zo iemand is volslagen ongevoelig geworden voor de indrukken van Gods Woord.

2. Alle andere zonden wil de Heere vergeven - wat een machtig wonder van genade! Denk maar aan Ps. 103: “Loof Hem Die u al wat gij hebt misdreven, HOEVEEL HET ZIJ, genadig wil vergeven!” Ook wanneer we welbewust tegen de Heere ingingen is er een weg terug. Laat ik als sprekend voorbeeld Manasse mogen noemen (2 Kron. 33). Hij had echt alles gedaan wat God verboden had. Tegen beter weten in, want hij was opgevoed door een Godvrezende vader: Hizkia. Manasse vroeg om zo te zeggen: hoe kan ik de God van mijn vader nu nog eens meer treiteren? Waar kan ik Hem nog meer verdriet mee doen? En hij deed het! En dan toch die onvoorstelbaar grote genade van de Heere: op het gebed van Manasse ontfermt Hij Zich over hem. Dus: hoe lang en hoe zwaar we ook gezondigd hebben, het is niet hopeloos! Is dat nu juist niet het Evangelie? “Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben” (1 Tim. 1:15). Met dat laatste bedoelt Paulus: als je de grootste zondaren op een rij zet, neem ik de eerste plaats in, zo slecht ben ik. En nu is het Christus` liefste werk om zulke mensen zalig te maken! Dan kan het ook voor jou!

3. Hoe kom je dan van je vele zonden af? Het Woord van God wijst ons de weg. Noem je zonden met naam en toenaam en belijd ook de bron van al die zonden: je vuile hart. “Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van ALLE ongerechtigheid” (1 Joh. 1: 8 en 9). Hoe kan God dat toch doen? “Het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van ALLE zonde” (1 Joh. 1:7b).

4. Neem het bovenstaande niet voor kennisgeving aan, maar ga deze weg! “Daarom zal de HEERE wachten, opdat Hij u genadig zij....” Jes. 30:18). Is er een sterker aansporing denkbaar? De Vader staat met open armen te wachten op verloren zonen en dochters. Echt, zo is Hij!

Met een hartelijke groet en zegenwens,
Ds. P. D. J. Buijs