Christus centraal in prediking

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik zit in de Gereformeerde Gemeenten maar ga ook wel eens naar de PKN of de HHK. Daar (in de PKN en HHK) wordt veel ruimer gepreekt en duidelijker gewezen op Christus en dat mis ik vaak bij ons in de Ger. Gem. Bij ons benadrukken ze zoveel de ellendekennis en ze waarschuwen ook wel, maar het heenwijzen naar Christus mis ik zo. En Christus moet toch centraal staan?

Antwoord

Uit je vraag blijkt dat je goed luistert naar de prediking en deze onderzoekt. Een goede zaak. Rijk zal het zijn als je  voor je hart aan de prediking wat  mag hebben. Het is onze dure roeping om te prediken een rijke Christus voor een arme zondaar. Allebei! Dan hebben we met ernst te preken de zondeval van de mens. Dat kan nooit ernstig genoeg. Daarnaast hebben we groot en goed te spreken van de Heere Jezus. Maar er moet in het hart voor de Heere Jezus wel plaats gemaakt worden. Daarom is het zo nodig dat we door de Heilige Geest onze zonden leren zien., anders gezegd: dat we een gebroken hart krijgen waar verdriet is over de zonden. Anders zal er geen plaats zijn voor de Heere Jezus. Daarom moeten we in de prediking schokken om te lokken. Allebei.

Het is net als met een naald en een draad. Als je moeder (of jezelf!) sokken stopt moet je eerst met de naald plaats maken voor de draad. Wat heb je aan een naald zonder draad., en wat heb je aan een draad zonder naald. Zo is het ook in de prediking. Eerst de naald van de Wet (zonden) en dan de draad van het Evangelie (Genade!). Een ander beeld: heb je een dokter nodig als je geen pijn gevoeld? Dan is het goed dat in de prediking uitvoerig stil gestaan wordt bij de verdorvenheid en de zondigheid van de mens. Dit opdat mensen zich, door het werk van Gods Geest, zich schuldig zullen weten en om de Heere Jezus zullen vragen. We noemen de kennis van de zonden wel de toeleidende weg naar de Heere Jezus, en zonder de toeleidende weg zal het niet gaan. Bid maar veel om ontdekking om Gods Geest. Als ik er in de kerkdienst er goed van af kom, dan  komen er de Heere en de Heere Jezus slecht van af. Zou je dat willen?

Nogmaals: het gaat om een rijke Christus voor een arme zondaar. Zo moet in elke prediking met twee woorden gesproken worden. Of dit in jou kerk gebeurt? Ik kan dat niet beoordelen. Zelf bewaar ik goede herinneringen aan diensten die ik in jou kerk mocht bijwonen. Met sommige predikers ben ik ook bevriend., omdat we elkaar geestelijk goed verstaan.

Hartelijk dank voor je vraag en ik wens je Gods zegen toe Vraag maar of je door genade mag behoren tot de Bruidskerk van Christus (langs de weg van wedergeboorte) die over alle kerkgrenzen heen reikt. Bid maar veel voor jullie dominees en voor jullie kerk. Als je met een oprecht biddend hart naar de kerk mag gaan, zal er altijd wel iets voor je bij zijn.

Gods zegen je toegebeden!

Ds. J. van Rossem