Boeten voor Adam en Eva

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

God is lief en barmhartig. Waarom kon hij Adam en Eva dan niet die ene fout vergeven? Ze wisten niet beter en hadden er toch berouw van? Waarom kregen ze geen tweede kans?

Waarom moeten wij er dan nu nog steeds voor boeten? Als mijn opa een moordenaar was, dan zou ik toch nu ook niet om die reden in de gevangenis zitten? Waarom dan al dat gedoe met Christus en het Genadeverbond, Zijn Vernedering en Opstanding etc...? Sorry, ik ben nu eenmaal iemand die overal een 'waarom' bij zet.

Antwoord

Eerst even mijn excuses aanbieden. De vraag kwam net voor de drukke tijd van Kerst en daarnaast had ik een heel naar geval in de gemeente dat veel tijd vroeg. Aangezien het hier zomer is, zijn we begin januari op vakantie geweest en vorige week terug gekomen. Daarom liet het antwoord even op zich wachten.

Over de vragen die jij stelt zijn al heel wat woorden geschreven. Weet je waarom? Omdat we allemaal met zulke vragen hebben geworsteld. Vooral als je eens wat dieper gaat denken, dan komen die vragen zomaar naar voren. Ik heb ook met die vragen geworsteld. Ik heb er vaak met m'n vader over gesproken. Hij kon ook niet al mijn vragen beantwoorden en dat zal ik ook voor jou niet kunnen doen. Maar, laat ik het proberen. Ik heb gebeden of dat de Heere me wil helpen om jou te helpen en misschien wel heel veel andere jonge mensen die met deze vragen worstelen. Je hoeft echt niet "sorry" te zeggen dat je deze vragen stelt. Ik ben blij dat je ze opschreef. Er zullen er nog veel meer zijn.

Je schreef dat Adam en Eva "een fout" maakten. Wij maken elke dag fouten. Foutjes maken doe je niet express. Zonder opzet zeg je ineens iets dat je niet echt wilde zeggen. Soms rijden mensen iemand dood omdat ze een fout maken. Maar is het echt zo dat Adam en Eva een "foutje" maakten?  Nee toch, ze gingen heel bewust een kant op die ze niet op mochten. Ze wisten drommels goed wat ze deden. Hun "fout" had de intentie om God van de troon de werpen. Ze wilden als God zijn. Dat betekent niets minder dan "ik neem nu mijn eigen beslissingen en God heeft niets over mij meer te zeggen." Dat is toch geen "fout" maar pure opstand. Vooral omdat Adam en Eva volkomen volmaakt waren is hun daad nog erger. Ze namen die beslissing met een overtuigend begrip voor wat ze deden. Je ziet dat het heel erg is wat onze twee voorouders deden. Voeg daar nog bij dat Adam ook nog even wist dat hij de hele mensheid mee zou slepen als hij de verkeerde kant op ging. In een zeker opzicht vermoorde Adam het hele menselijke geslacht. En hij wist dat. Hij nam die stap ten volle bewust omdat hij een volkomen goed mens was met een goed en helder verstand. Hij wist veel meer dan wij weten omdat er geen donkerheid in zijn verstand was. Dus geen "foutje."

Inderdaad, God is lief en barmhartig.  Veel meer dan wij ooit zouden hebben kunnen weten als Hij niet de val van de mens toegelaten had. Daar kijk je misschien wat van op. Zonder de zonde van Adam en Eva hadden we nooit geweten hoe lief de Heere nu eigenlijk is. We zouden nooit kunnen aanvoelen wat Gods liefde is. Het is toch niet voor te stellen dat Hij mensen wilt vergeven als ze Zijn hele werk hebben verwoest en nadat ze probeerde Hem van de troon te stoten. Ja, het gaat nog dieper. Niet alleen wilde Hij vergeven maar Hij gaf Zijn eigen Zoon om vergeving mogelijk te maken. Want "vergeven" van God is niet hetzelfde als "vergeven" onder ons. God is niet alleen lief en barmhartig;  Hij is ook rechtvaardig. Als we zijn wet overtreden moet er toch betaling zijn. Stel je dit geval even voor: Neem aan dat iemand jou moeder vermoordt en hij staat voor de rechter, belijdt met tranen zijn spijt van zijn daad. Nadat de rechter dit heeft gehoord zegt hij tegen de moordenaar: "omdat jij er zoveel spijt van hebt, zal ik je de moord vergeven. Je mag naar huis gaan en pas voortaan erg op." Zou je het daar mee eens zijn?  Natuurlijk niet want je begrijpt dat het er geen recht geschied is.

In je vraag schreef je: "als mijn opa een moordenaar was, dan zou ik toch nu ook niet om die reden in de gevangenis zitten?"  Dat is waar, maar jij zit ook niet in de gevangenis om wat Adam gedaan heeft. Ook als wij onbekeerd blijven zullen wij niet gestraft worden omdat Adam gevallen is. Adams val heeft een enorme invloed op ons. We zijn met hem meegesleurd in de val. Toen ik besloot naar Nieuw Zeeland te verhuizen zijn al mijn kinderen mee verhuisd. Mijn jongste is nu een "Kiwi" omdat ik hier naar toe gegaan ben en er woonachtig ben. Dus mijn actie heeft gevolgen voor mijn kinderen. Zo is het ook met de val. Adam, die onze vader is, heeft die beslissing genomen en we zijn hem daar niet dankbaar voor. De gevolgen van die daad zijn onherstelbaar en daarom zijn wij allen verloren, tenzij de Heere ons redt in Zijn genade. Maar dat betekent niet dat ik niet schuldig ben. Dagelijks, van mijn geboorte af, heeft de Heere bemoeienissen met mij en toch zondig ik dagelijks. Als ik lijd, lijd ik omdat ik gezondigd heb. Daar kan ik niet voor naar Adam en me achter hem schuilen. Ik hoop dat je deze gedachtegang wat kunt volgen. Wij blijven persoonlijk verantwoordelijk voor onze daden. Dat leren we allemaal als de Heilige Geest ons onderwijst. Dan gooi ik geen steen meer naar Adam, maar sta ik zelf schuldig voor God. Vriend, als we daar toch eens mochten komen dan blijft er maar een Adam over!

Dat brengt me tot je laatste vraag, "Waarom dan al dat gedoe met Christus en het Genadeverbond, Zijn Vernedering en Opstanding etc...?"  Is het nog een vraag of begin je te zien dat "al dat gedoe met Christus" de enige en ware hoop is? Wie is Christus?  Hij is de tweede Adam. In plaats van de eerste Adam heeft God een tweede Adam gegeven. Christus heeft het "werkverbond" van Adam overgenomen voor hen die God verkoren heeft (ik laat dat aspect nu even liggen). Het genadeverbond, in het kort, is Christus die de Vader gaf om te doen wat de eerste Adam niet deed en om te on-doen wat de eerste gedaan heeft. Christus heeft de wet volkomen gehoorzaamd zodat het eeuwige leven kan verkregen worden. Christus heeft ook de overtreden wet volkomen verzoend door Zijn lijden en sterven. Christus werkt nog steeds als de Zaligmaker in het vernieuwen van harten die verziekt en verloren zijn in de zonde.

Daar ligt nu ook voor jou de hoop. Jouw zonden moeten betaald worden. De Rechter van hemel en aarde is niet tevreden met onze tranen en oprecht berouw. Dat kan niet verzoenen. Maar de Heere Jezus Christus is gekomen om zondaren met God te verzoenen door Zijn dood. Jouw zondigheid, die je geërfd hebt van Adam, moet hersteld worden zodat je oprecht de Heere kan vrezen en liefhebben. Daarvoor is ook Christus gekomen en door Zijn Geest kan ook jouw hart weder-geboren worden. Voor jaren heb ik geworsteld met jouw vragen maar de Heere heeft het zo duidelijk gemaakt. Ik hoop ook voor jou dat het duidelijk mag worden.

Hartelijke groeten, ds. A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

erfzondezondeval