Elkaar vrijlaten in bijzaken

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Sinds afgelopen zomer heb ik een lieve vriendin. We houden veel van elkaar en als we bij elkaar zijn, bidden we samen tot God. Allebei zijn we blij dat God ons dit geeft. Toch heb ik moeite met opvattingen van haar over muziek, kleding en andere 'uiterlijke' zaken. Ik ben bang dat ik te wettisch ben (gelukkig behoren we allebei wel tot dezelfde kerk en proberen samen de Heere te zoeken), maar ondanks dat ik probeer om er overheen te zien blijf ik er toch mee zitten. Welke houding moet ik innemen? Verdraagzaam, vasthouden aan m'n eigen mening of nog anders?

Antwoord

Beste vriend,

Twee mensen hoeven niet precies eender over de dingen te denken om toch van elkaar te houden. Tot op zekere hoogte moet je ook als man en vrouw, of als verloofden, daarin elkaar vrij laten. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Wel is van belang dat je er met elkaar over spreekt en dat je leert elkaars mening en voorkeur te accepteren en te respecteren.

Anders is het natuurlijk als het zou gaan om zaken waar Gods Woord zich duidelijk over uitspreekt. Daar moeten wij allen onvoorwaardelijk voor buigen. Spreek er samen over en leg het samen in het gebed aan de Heere voor.

Met hartelijke groet,
ds. J. Driessen

Lees meer artikelen over:

verkering