Je hoeft niet alles van de preek te begrijpen

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

In hoeverre is het niet zo erg als je niet alles van de preek en de bijbel begrijpt?

Antwoord

Het mag raar klinken, maar het gaat er bij een preek niet allereerst om, dat je alles begrijpt. Dat is de ene kant. De andere kant is dit: het gaat er bij een preek om dat je wel wat begrijpt. Als je namelijk helemaal niets begrijpt, dan kan de Heilige Geest met het Woord moeilijk wonderen van bekering en geloof werken in ons hart.

En hiermee ben ik terechtgekomen bij het allerbelangrijkste onderdeel van wat een preek in ons leven kan doen. We zijn afhankelijk van de Heilige Geest!  Hij wil Gods Woord toepassen in ons hart en leven. Hij wil er zo'n kracht aan geven, dat we voor dat Woord gaan buigen, zodat we zonder dat Woord niet meer verder kunnen. De voorbeelden zijn talrijk, dat mensen in de kerk zaten en onder de preek, waar ze wellicht maar half naar zaten te luisteren ineens gegrepen werden door het Woord dat de predikant sprak. Gods Geest verbond zich aan dat Woord en ze werden stilgezet op de levensweg.

Overigens ontslaat dit ons niet van de plicht om ons te verdiepen in Gods Woord, zodat we steeds meer van de preek kunnen begrijpen. Trouwens, deze vraag is ook een waarschuwing aan het adres van voorgangers, dat ze vooral verstaanbaar (!) moeten preken!

Met een hartelijke groet,
ds. M. Baan