Verneder jezelf en God zal je verhogen

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Wat/hoe is/moet je jezelf vernederen? In relatie tot: Verneder jezelf en God zal je verhogen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst moet gezegd worden dat dit een van de moeilijkste dingen is die een mens moet doen. Vernederd worden, door een ander, of door de omstandigheden is al moeilijk, maar jezelf vernederen is helemaal geweldig lastig. David zegt ergens: Die zichzelf overwint is sterker dan iemand die een stad inneemt. Het betekent dus: strijd.

Toch is zelfvernedering nodig. De bijbel leert ons dat hoogmoed de wortel is waaruit al het andere kwaad voortkomt. Dat is ook aan de geschiedenis van de zondeval af te lezen. “Als God willen zijn”. Daar was het Eva en Adam om te doen. Om op de plaats die ons mensen van Godswege toekomt terecht te komen kost moeite en strijd en dat zal niet gaan zonder de hulp van Gods Geest, dus dat is ook een zaak van gebed.

Jezelf vernederen is letterlijk vanuit de Hebreeuwse taal, jezelf klein maken. Jezelf onder God plaatsen en ook onder je medemensen. De Bijbel noemt dat: De ander uitnemender achten dan jezelf. En dan niet uit het gevoel van minderwaardigheid want dat is een vorm van psychische ziekte. Maar heel bewust, biddend en keuzes makend.

Ook wijs ik erop dat we als mensen de naaste moeten liefhebben als onszelf. Niet liever dan onszelf. Dat betekent dat we wel geroepen worden tot zelfvernedering en zelfverloochening maar niet tot zelfvernietiging. Ik mag zijn die ik ben. zoals ik er ben wil God dat ik er ook ben. Maar als ik zelf de laagste plaats kies, zal God mij verhogen! Lees ook eens het verhaal uit Lukas 14 vs. 7-11.

Ik hoop dat ik je vraag enigszins tot tevredenheid heb kunnen beantwoorden.

Ds. J. J. van Holten, Leerdam

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein