Wat is eerst: evangelie of wet?

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik zit met de vraag als een mens geleid wordt tot Christus, wat is dan eerst: evangelie of de wet. Zie Galaten 3, in het bijzonder vers 17.

Verder: in het Oude Testament ligt de wet in de ark onder het verzoendeksel. Dit alles overwegende loop ik vast op de prediking van sommigen die nadrukkelijk stellen: eerst de wet. Als dat gepasseerd is dan pas het evangelie. Graag een antwoord vanuit het Woord, liever geen gezegden van mensen (hoe hoog ze ook staan in het kerkelijk leven).

Antwoord

Er liggen inderdaad veel lessen in de brieven van het Nieuwe Testament. Dat betekent natuurlijk niet dat wij het Oude-Testament tegen het Nieuwe-Testament weg mogen strepen. Trouwens, preken uit het Oude-Testament bevatten als het goed is altijd weer lijnen naar de vervulling in het Nieuwe-Testament. Daarbij komt dat de prediking uit de H.Catechismus veel rijke verbanden legt met het Nieuwe-Testament. Dus impliciet zal het Nieuwe-Testament zeker aan de orde komen. Dit neemt niet weg dat met in achtneming van het kerkelijk jaar wat de tekstkeuze bepaalt, het goed is om te zoeken naar een zo evenwichtig mogelijke verdeling van de stoffen uit het Oude- en Nieuwe Testament.

Verder zal elke prediker bepaalde voorkeuren hebben. Dat mag, maar is natuurlijk geen leidend principe voor de tekstkeus. Misschien is het iets wat je vragenderwijs bij je predikant neer moet leggen.

Ds. W. Harinck

Lees ook de vervolgvraag: 'Wat is eerst: evangelie of wet? (2)'