Dubbel probleem

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Een vraag van een rooms-katholiek; 40 jaar, 12,5 jaar gehuwd. Meerdere kinderen, diverse miskramen. Vrouw en man hebben angst voor nog meer zwangerschappen. De rooms-katholieke kerk verbiedt sterilisatie. Verbiedt ook bevrediging op andere wijze van de echtelieden. Liefde is sedert 1999 bekoeld.

Dubbel probleem: de kerk heeft zich in deze materie onbijbels getoond. Maar ook is dit huwelijk zéér beschadigd. Wat nu nog te doen?

Antwoord

Uw zorg kan ik volledig begrijpen. Kinderen zijn een zegen van de Heere. Dat moeten we niet vergeten. Maar de gezondheid van uw vrouw mag u zeker ook zwaar wegen. Sterilisatie vind ik geen goede oplossing (te ingrijpend en psychisch ook niet gemakkelijk te verwerken). Probeer een oplossing te vinden waardoor uw huwelijk niet verder beschadigd wordt, doordat u steeds meer langs elkaar heen gaat leven en van elkaar vervreemdt. Laat het vooral ook een zaak van uw beider gebed zijn. Daardoor houdt u elkaar vast en krijgen anderen geen kans om als derden binnen te dringen.

Liefde is meer dan seks. En seks is niet alleen gericht op het krijgen van kinderen, maar vooral ook om zich aan elkaar te geven en een diepe eenheid te beleven. Ik zou u raden om eens met een arts over uw probleem te praten. Ook zonder dat u voorbehoedmiddelen gebruikt (de pil), is het voorkomen van zwangerschap mogelijk door periodieke onthouding. Dat vraagt het een en ander van u. Maar echte liefde kan ook wachten. Uw arts kan u beiden daarin de weg wijzen. Alleen als ook dit echt niet de weg is voor u, zou (misschien voor enige tijd) het gebruik van een voorbehoedmiddel aan te bevelen zijn.

Uw Refowebpastor, ds. C. den Boer