Sinterklaas

Redactie Refoweb / 20 reacties

Vraag

Aan een PKN(hervormde)-predikant, Afgelopen zaterdag was het weer zover, Sinterklaas is aangekomen. Nu heb ik een kind van een paar maanden, die dus nog geen benul heeft van het gebeuren. Ikzelf heb wat moeite met Sinterklaas. Maar ik kan niet heel goed uitleggen, vooral aan niet-gelovige collega’s, hoe dat zit. Zou u mij kunnen helpen met wat gedachten over Sinterklaas? Wat moet je als christen met Sinterklaas?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord het zoekprogramma in de vragenrubriek.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

Sinterklaas
20 reacties
Justin
Je vraag is herkenbaar. Ook bij ons speelde moeite rond sinterklaas. Waarom? We konden het niet uitleggen. 'Het is niet goed', zeiden onze ouders altijd.
Een artikel in het RD onlangs, heeft me erg geholpen mijn veranderde mening te bevestigen. Sinterklaas opzich is niet verkeerd, het is een Nederlands volksfeest, waarbij men elkaar op (leuke/grappige) manier kado's geeft.
Een aantal bezwaren kun je als christenen wel hebben:
- het risico op materialisme. het blijft natuurlijk ook een beetje commercieel... in onze familie maakten we mee dat kids enorm veel kado's kregen van iedereen. dit jaar doen we het anders, de kids krijgen van ons 1 kadootje en daarnaast 'geven' we hen als gezin een sponsorkindje. met de familie houden we nu een keer familieavond met spelletjes.
- in vergelijking met mensen die het zoveel slechter hebben, is het best vreemd om 'zomaar' allerlei kado's aan elkaar te geven.

Misschien kun je hier wat mee. Ik ben blij te weten dat het niet perse tegen het christelijk geloof in gaat, maar dat we als christen hier wel wat dieper over kunnen nadenken en niet klakkeloos ons in de sint-gekte storten. Ik merk trouwens dat dit alleen gaat, als je graag wil doen wat Jezus van ons vraagt. als je het doet om netjes te leven, dan werkt het niet en is het leeg.
Mona
Gedachtes over Sinterklaas?
Die man heeft GeenStijl! ;-)
AHHK76
Mijn grote moeite met Sinterklaas is...
Dat hij alwetend is.
Dat hij eeuwig leeft.
Dat hij het kwade straft en het goede beloont.
Dat hij veel eer krijgt.
Voel je wat ik bedoel?
Het gaat over een mens, maar hij heeft dezelfde eigenschappen (gekregen) als God!
Dat is mijn moeite met Sinterklaas.
Ik heb geen moeite met de pakjes, als het tenminste bescheiden of kleine of zinvolle kadootjes zijn...?!
Gouwenaar
AHHK76, het doet me enorm pijn om je dit te vertellen, maar je vrees is ijdel. De Sint komt niet langs, is niet alwetend, leeft niet eeuwig en krijgt geen eer.
Ik weet dat dit schokkend en pijnlijk over kan komen en dat je best even tijd nodig zult hebben voor de verwerking van dit toch wel schokkende nieuws, maar ben toch van mening dat je volwassen genoeg bent om de waarheid te weten (aangenomen dat de 76 in je nick voor je geboortejaar staat),
Sinterklaas is gewoon een man met een mooi kostuum aan. Hij is verkleed als het ware. Voordat jezelf overal vraagtekens bij gaat zetten: zwarte piet is inderdaad een geverfde man (hoewel er in de literatuur ook melding gemaakt wordt van vrouwelijke pieten).
Excuses voor de onpersoonlijke manier van melden en veel sterkte met de verwerking van deze schok en afbraak van je wereldbeeld!!!

Sinterklaas is een kinderfeest. De eigenschappen die jij aan Sinterklaas toedicht dicht jijzelf aan hem toe.
Marytje
Ik ben opgevoed met dat sinterklaas gewoon een verklede man is.....
Mijn ouders hadden tegen siterklaas dat je eerst eigenlijk je kind 'voorliegt' om daarna te vertellen dat sinterklaas ' niet bestaat'.
Liegen mag niet.

Dit wil ik ook aan mijn eigen kinderen doorgeven.. zo hoeven ze ook niet tot de 'schokkende' ontdekking te komen dat sinterklaas niet bestaat.
Want als je dan even door gaat vragen kun je ook zeggen: En bestaat God dan wel? of was dat ook een fabeltje?

ZO bespaar je jezelf ook een heleboel moeite en geheimzinnigheid over waar de pakjes dan nu wel of niet vandaan komen.
Als kind wist ik al dat mijn ouders die gewoon kochten.
En het sinterklaasfeest was er echt niet minder leuk om.
Omega
Ter aanvulling op @Gouwenaar. Sinterklaas is niet alwetend. Hij heeft gewoon een heleboel spionnen. Die noemen we Snuffelpieten. Het hele jaar door zijn ze incognito. Ze verven zich wit en doen net alsof het gewone vaders en moeders zijn. Pas eind november wassen ze het blanketsel van hun gezicht en trekken hun kostbare kostuums weer aan. En zo weet Sint gewoon heel veel. Veel dictators hebben trouwens Snuffelpieten ;-)
ceciel72
Sinterklaas feest waar kan ik dat in de bijbel vinden ???
Er heeft er maar 1 goed heilig man geleefd
Er is er maar 1 die altijd geschenken geeft
Er is er maar 1 die alles weet
Hij rijdt niet op een vaal maar op een wit paard(openbaring)
Deze Man is mij alles waard
Hij is anders als sinterklaas
Die is gestorven helaas
JEZUS kan wel het kwade vergeven
Als wij voor hem leven
Geeft Hij het eeuwige zalige leven
Het leven duurt maar even
O mensen denk toch aan Hem
En luister naar ZIJN stem
altijdwat
Ik vind het ook lastig!! Op school wordt Sinterklaas actief gevierd... Sinterklaas ziet alles, spionpieten kijken of je wel lief bent, alles wordt in een Boek geschreven..en als je dan lief genoeg bent geweest krijg je een cadeautje. Ik vind het hele verhaal ook veel paralel hebben met de alwetendheid van God en Zijn genade waar we onze kinderen toch ook mee opvoeden. Kinderen worden in feite bedrogen. Hoewel ze het grappig en spannend vinden. Pedagogisch gezien en als christen-ouder gezien vind ik het toch echt lastig. Maar ik heb er voor gekozen om mee te doen:-(...want als de juf zegt dat sinterklaas wel bestaat en mama zegt van niet? En toen mijn zoontje vorige week zijn bed uit kwam om nog snel een schoen bij de deur te zetten en om een wortel voor het paard van Sinterklaas vroeg, want dat zegt de juf.... heb ik de knoop doorgehakt. Ik doe mee met Sinterklaas..voor de kids..
AHHK76
Gouwenaar/Omega: Tjonge wat een schrik, dat ik dit nu pas ontdek...;-) Mijn wereld stort in!
Dus niet, want mijn ouders mij daarom ook nooit verteld, dat Sinterklaas bestond en ik heb het mijn kinderen ook niet verteld. Dus mijn leven gaat gewoon verder. Ik geloof in Jezus die wel deze eigenschappen heeft, daarom heb ik Sinterklaas niet nodig.
Maar als je pakjes wilt komen brengen, dan ben je welkom!

Helemaal eens met ceciel72 en altijdwat.
John61
Onder kinderen is het al of niet in Sinterklaas geloven (dat hij echt een oude man is die kinderen kadootjes geeft e.d.) een gewild onderwerp van gesprek. Onze kinderen hebben nooit in Sinterklaas geloofd, wij hebben altijd gezegd dat het een verklede kerel met een rare rooie jurk is. Toen mijn oma aan mijn oom vertelde dat Sinterklaas niet bestond reageerde hij met: "Dan bestaat God ook niet" en daar is hij tot op heden van overtuigd.

Wat ik wil zeggen, als feestje en als verkleedpartijtje is er m.i. niets mis mee, als "kindergeloof" deugt het niet.
drernie
Misschien goed om te realiseren dat dankzij sinterklaas de kerstman in Nl veel minder belangstelling heeft dan bijv. in de VS.....
mieptruus
AHHK76, ik vind je reactie weloverwogen nagedacht. Dit is eigenlijk wel de kern van waarom sinterklaas niet klopt.
Gouwenaar, jammer dat je zo denigrerend hierop reageert.

Tevens is het ook discriminerend. Dat sint allemaal donkere mensen om zich heen heeft lijkt op slavernij. Je kan dat niet goed praten door te beweren dat het door de schoorsteen komt. Komen de kroesharen ook uit de schoorsteen?

Maar wees niet bevreesd, sint verdwijnt en halloween verschijnt.
drernie
@mieptruus:
Sint verdwijnt en de kerstman verschijnt.

Het hele racisme verhaal rond sinterklaas is wat mij betreft ingegeven door politieke correctheid. Ik heb als volwassene en zeker als kind zwarte piet nooit geassocieerd met minachting/racistische bejegening t.o.v. de gekleurde medemens dan wel een link gelegd met het slavernij verleden. Misschien dat historisch gezien die link er wel is, maar zo zijn er wel meer zaken die een andere betekenis/beleving hebben gekregen.
Omega
@AHHK76 Als Sinterklaas dezelfde eigenschappen zou hebben als God, dan hebben we maar een armzalige Heere. Ik weet dat het in onze kringen vaak zo wordt gebracht, maar m.i. is het rabiate kolder. Sint is niet alwetend, hij heeft daarvoor Pieten nodig en bovendien een dagboek om dat allemaal bij te houden. Hij leeft niet eeuwig, gezien het feit dat hij pas een 'paar honderd' jaar oud is. Hij is bovendien nogal vergeetachtig (zegt hij zelf). Hij tuimelt regelmatig van zijn paard en bezit daarom ook auto's, boten en treinen om zich in te verplaatsen. Hij is niet alomtegenwoordig. Daarom stikt het van de hulp-Sinterklazen. Bovendien krijgen de kinderen van rijke ouders vaak mooiere cadeaus dan armeluiskindertjes. Kortom, iedere vergelijking gaat volledig mank.

Ik begrijp de anti-propaganda in refokring wel. Sint is immers gerelateerd aan de bisschop van Mira en van die roomsen moesten onze oudvaders weinig hebben. En wij kakelen gewoon alles na wat ons vertrouwd in de oren klinkt. Ik heb niks met Sinterklaas, maar wel met christelijke nuchterheid. En die ontbreekt te vaak in onze kringen.
AHHK76
Eerlijk gezegd vind ik de Kerstman en Halloween afschuwelijk! Nog erger dan Sinterklaas!

Volgens mij is Sinterklaas is al meer dan 1650 jaar geleden gestorven...!

Verder bedoel ik niet dat God/Jezus dezelfde eigenschappen heeft dan Sinterklaas. Ik vergeleek Sinterklaas met Jezus en niet Jezus met Sinterklaas. Ik bedoel DUS dat men doet ALSOF Sinterklaas een aantal eigenschappen die geen mens heeft, maar die God wel heeft.

Natuurlijk is God veel groter en heerlijker en machtiger dan wie dan ook! Daar wil ik geen twijfel over laat bestaan... Gelukkig leeft Hij echt eeuwig, is Hij alwetend en is Hij alomtegenwoordig en almachtig en Hij zorgt het hele jaar voor ons en niet alleen in december....

Belangrijker dan deze discussie, is de vraag of wij uitzien naar de (terug)komst van Jezus?!
sydneylover
Tja, zoveel hoofden zoveel zinnen... als ik de reacties hierboven zie dan zijn dat precies de argumenten waar ik vooral moe van word.

Misschien zie ik het te simpel, maar wij hebben Sinterklaas van alle franje ontdaan en vieren het als een gezellig kinderfeest. Als de sint aankomt gaan we met de kinderen pepernoten scoren, ze mogen 2 keer de schoen zetten en we vieren de pakjesavond op een tijdstip dat ons het beste past. Dat kan 5 december zijn maar evengoed een dag of wat ervoor/erna.

We hebben de kinderen nooit voorgelogen of onnodig bang gemaakt. Als ze klein zijn is het gewoon leuk ze een beetje in de waan te laten en vooral te genieten van die blijde gezichtjes als er een kadootje in de schoen zit. Maar zo gauw er vragen kwamen hoe het precies in elkaar zat, hebben we gewoon verteld dat het gewoon een leuk kinderfeest is, meer niet.

Persoonlijk zie ik niet echt het nut om diep te gaan graven naar de herkomst van sinterklaas, dat geldt zowel voor de religieuze aspecten van de sint als de zogenaamd racistische motieven rondom de pieten. Juist dit soort van discussie voedt in mijn ogen de visie van seculiere mensen dat christenen vooral zure zeurpieten zijn.

Daarom tenslotte een heerlijke luchtige boodschap van iemand die het misschien wel heel goed begreep ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=0j1ZBpY5c3Q
Gouwenaar
@mieptruus
Mijn opmerking was absoluut niet denigrerend bedoeld.
De eigenschappen die echter aan Sinterklaas worden toegeschreven in de post van AHHK76 (die er overigens ook met een smiley op reageerde, en er dus de humor klaarblijkelijk van inzag) worden een beetje een karikatuur van het sinterklaasfeest.

Als je kijkt naar hoe kinderen naar de sint kijken is het alleen maar een leuk feest.
Toen mijn zoontje vroeg hoe sinterklaas nu wist dat hij een nieuwe tandenborstel nodig had (zat in zijn schoen) hebben we gewoon verteld hoe het zat.
Toch kunnen wij, ook al hebben onze kinderen nooit in de sint geloofd, enorm genieten van dit oud hollandse feest.
Heerlijk om elkaar in een mooi gedicht (waarin sinterklaas inderdaad erg veel blijkt te weten) op de hak te nemen.
Onnodig om de man echter goddelijke eigenschappen toe te dichten.
Daniel
God is God, Jezus is Jezus, Sinterklaas zijn wijzelf, we doen net of Sinterklaas bestaat, maken leuke gedichtjes bij de cadeautjes en maken er een gezellige avond van.
Het is voor mij een creatief feest voor kinderen en volwassenen, en dat laat ik me door niemand afnemen.
En mijn God ziet dat het goed is, als ouders zo met kinderen zo bezig zijn, en wat zou God daar op tegen hebben, maar hier weten weer mensen dat God door het Sinterklaasfeest bespot wordt.
Ik eindig zoals ik begon, God is God, Jezus is Jezus, daar doet Sinterklaas niets vanaf.
Mona
ik dacht eerlijk waar dat deze vraag weer van GeenStijl kwam.
Gezien de vraag, lees maar eens.
*Vraagsteller heeft een kindje van een paar maanden, dus het is nog veel te vroeg om dat kindje uitleg te geven, lijkt me. Je kunt het natuurlijk proberen...
*vraagsteller heeft 'wat' moeite met sinterklaas, dus niet geweldig veel (concludeer ik dan)
*vraagsteller vraagt: Zou u mij kunnen helpen met wat gedachten over Sinterklaas?
Ik laat me er niet over uit.... ;-)
mieptruus
Bedankt Gouwenaar! Gelukkig dat je het zo niet bedoelde.
Ik vind het sinterklaas verhaal lastig om verschillende redenen.We hebben het altijd gevierd, maar met een bijgevoel.

Sydneylover , ik krijg energie van jou argument.. Nu dat is sarcastisch bedoelt.
Ieder heeft zijn mening, sorry dat je er moe van wordt.
]Dat laat niet weg dat ik jou argument ook redelijk goed vindt passen.
Laat ik eerlijk zijn, ik hou wel van cadeautjes. -;)