Dominee over hoedje en rokje

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

In het kerkblad van onze kerk stond laatst een artikel van de dominee. Hij schreef daarin dat vrouwen een rok aan moeten en een hoedje op. Maar is zoiets van deze tijd? En het ging alleen om de kleding. Je moet toch ook op het innerlijk letten? Want een goede kennis wou graag aan het avondmaal, maar sinds dat artikel is ze niet meer in de kerk geweest. Hoe kun je zoiets verklaren?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag over het hoofddeksel van een vrouw, alsmede ook het dragen van een rok. Jullie dominee wees daar op, m.i. terecht. Is zoiets van deze tijd? Ik stel een tegenvraag. Mag een christen met de tijd mee gaan? Ook de geest van onze tijd is de geest van de boze. Die wil niets liever dat er tussen ons en de wereld geen verschil is. Daarom is er voor de duivel ook geen gevaar van een werelds mens die gaat vragen waarom een christen anders gekleed is. Maar niet alleen dat, maar ook: waarom een christen anders leeft. Een agent in burger valt minder op en vestigt minder de aandacht op de orde die gehandhaafd moet worden dan een agent in uniform.

We kunnen ons uit de jaren vijftig van wijlen ds. J. Kalf een lezing herinneren, die luidde; meisjes in uniform. Daarmee onderstreepte hij de roeping om ook in kleding de aandacht te vragen voor de Heere. In ieder geval: een christen leeft in verzet tegen de geest van de tijd (Da Costa), niet omdat hij beter dan der tijd is, maar juist slechter. Terecht stel je dat het niet alleen om de kleding gaat. Het gaat in de eerste plaats om de binnenkant. Je hebt christen te zijn (de Heere geve het) met je hart. Maar wat in je hart leeft komt wel naar voren in het uiterlijk.

Je schreef over een  goede kennis die aan het Avondmaal wilde maar, sinds het artikel van de bewuste dominee, niet meer in de kerk kwam. Ik vraag voorzichtig: mag je niet van een Avondmaalganger of Avondmaalsgangster verwachten dat deze in overeenstemming wil zijn met het Woord van de Heere. Als we daarom weg blijven om een zaak die naar het Woord des Heeren is, doen we de Heere verdriet, en de boze lacht. Gun je hem door deze handelwijze dit donker plezier? Lees 1 Korinthe 11 eens! En onderzoeken we ons in dezen eens nauwkeurig.

Ik bid je Gods zegen toe. Bid of de Heere je gangen en treden in Zijn Woord vast maakt. Bovendien, schreef de dominee over de klederdracht omdat hij het slecht meende met zijn gemeenteleden? Het gaat niet om wat wij willen, maar om wat de Heere wil. In liefde gezegd.

Ds. J. van Rossem