Twijfelen aan zaligmakende geloof

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je nu of je het zaligmakende geloof in de Heere Jezus Christus hebt. Hij heeft mijn ziel aangeraakt. En ik heb werkelijk de rust en vrede gevoeld die het verstand ver te boven gaat. Maar toch durf ik niet te zeggen of ik het zaligmakende geloof heb.

Antwoord

Je schrijft, dat je ziel aangeraakt is, hoe heb je dat ervaren? Je spreekt van rust en vrede, maar tegelijkertijd heb je geen zekerheid. Hoewel het twijfelen niet tot het geloof behoort, kan de gelovige nog menigmaal heen en weer geschud worden. Je weet dat het van die man staat in de Bijbel, dat hij uitriep: ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. Als het inderdaad werk van de Heilige Geest geweest is in je ziel, zal dat ook wassen en toenemen. Een zuigeling weet en kan ook niet alles in één keer. Zo is het ook als de Geest een mens wedergeboren doet worden. Dan zal er ook een groeien zijn. En nu mag je de Heere vragen of Hij, als het Zijn werk is, wil laten toenemen, zodat je geloof en verkiezing vast gemaakt mag worden. En als het NIET Zijn werk geweest is, Hij je zal willen verlossen van een vrede, die niet uit Hem is.

Hoewel ik wat bevreesd ben om kenmerken te noemen, omdat we daar ook weer grond van kunnen maken, wil ik in dit geval je toch voorhouden, dat het zaligmakend geloof steeds meer Christus nodig heeft. Dat het graaft in Zijn Woord om Hem meer en meer te mogen kennen. En dat je telkens hongert naar dat Woord. Dat de aantrekkelijkheden van de wereld haar glans gaat verliezen. Daarnaast zal de satan het werk van de Heere altijd bestrijden.

En neem daarom telkens in dit alles de toevlucht tot de Heere. Zoek Hem in het gebed en stort je hart maar voor Hem uit. Dat wil niet zeggen, dat je dan direct na het amen een antwoord hebt, maar wel, dat de Heere op Zijn tijd je doet verstaan, dat Hij het is, Die jou heeft vernieuwd.

Ds. N. P. J. Kleiberg