Genderdysforie

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik zit al jaren met het probleem dat ik genderdysforie heb. Genoeg discussies, conflicten, confrontaties, opmerkingen enz. gehad en niet serieus genomen worden. Voor mijn puberteit ben ik hier al achtergekomen en sinds vijf jaar zie ik het soms niet meer zitten. Ik heb vorig jaar regelmatig zelfmoord overwogen en bijna een poging gedaan en nu overweeg ik het nog regelmatig. Ook allemaal vanwege mijn geaardheid. Ik word niet serieus genomen. Is dit ook een reden waarom mensen als ik daar aan denken/overwegen?

Antwoord

Beste vragenstel(ler)(ster),

Je snijdt een problematiek aan die enorm is, maar helaas vaak moeilijk te begrijpen voor de mensen om je heen zoals je schrijft. Stel je voor, je zult maar in een lichaam zitten die niet voelt als de jouwe, je vreemd is en zelf meer dan dat. Vaak is er de sterke wens om van het andere geslacht te willen zijn. Nu weet ik niet, want daar rep je niet over, of je ook de wens hebt tot geslachtsverandering (transseksueel). Je vertelt in ieder geval dat je niet serieus wordt genomen door mensen om je heen. Kennelijk heb je geprobeerd er met mensen over te spreken en erkenning en steun gezocht voor je problematiek.

Ik vind dat je ook jezelf serieus moet nemen door niet alleen door te blijven worstelen in eenzaamheid met zo'n zware last. Jouw probleem rechtvaardigt geboden professionele hulp waar je in alle veiligheid kunt spreken over je problematiek en erkenning en begrip krijgt voor je gevoelens. Dan kun je samen kijken wat je nodig hebt om verder te kunnen en die hulp bestaat.

Om verder in te gaan op de vragen en opmerkingen die je maakt over suïcidale gevoelens; deze ben ik vaker tegen gekomen bij jouw problematiek. Dat rechtvaardigt des te meer dat je hulp moet zoeken bij een goede professional die deze problematiek kent en erkent. Nu weet ik niet of je christen bent, want daar rep je niet over, maar in dat geval kun je contact zoeken met een Eleos vestiging (GGZ) bij jou in de buurt. Ik weet zeker dat je aldaar serieus genomen wordt in de worsteling die je hebt met deze problematiek. Neem die stap!

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
psychotherapeut/seksuoloog

Tags in dit artikel:

geaardheidtransgender