Om een levenspartner vragen (en krijgen)

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Beste dominee, misschien een aparte vraag die u direct met ja kan beantwoorden, maar ik wil graag weten wat u denkt, of liever gezegd, wat God hierover in de Bijbel heeft gezegd. Als je niet aan God hebt gevraagd om je een levenspartner te schenken en er ondertussen wel één hebt gekregen, mag je er dan van uitgaan dat dit toch wel DE levenspartner kan zijn? Ik bedoel hiermee, dat wanneer je vraagt, het ontvangt.

Maar als je er nog niet om gevraagd hebt en je dan toch een partner krijgt -een beetje onverwachts- ligt hier dan een zegen op? Dit is een vraag die eigenlijk niet alleen over een levenspartner gaat, maar ook om nog meer dingen. Moet je er voor gebeden hebben wil het gezegend zijn? Of is het anders op een verkeerde manier 'eigendom' geworden van je?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om je vraag te beantwoorden wil ik je op twee dingen wijzen: ten eerste, de Heere wil graag in alles van ons leven gebeden zijn. Dat wil ons leren dat we in alles van ons bestaan de Heere zoeken, om in de omgang met Hem alles te beleven. Maar, dat sluit niet uit dat de Heere met ons wegen kan gaan, die we niet gedacht hadden. Dat hoort bij het leven met de Heere, dat Hij wendingen maakt die wij niet verwacht hadden. “Eer zij roepen, zal Ik antwoorden” (Jesaja 65:24). Zo kan het zijn dat de Heere je een levenspartner schenkt, terwijl je daar niet om gevraagd hebt. Die ander misschien juist wel, trouwens! Maar, wat je nu te doen staat, is om in de omgang met de Heere er achter te komen, of dit ook werkelijk jóuw levenspartner is. Dat komt nu op je weg en dat mag nu gebedsonderwerp zijn voor je.

Overigens, of iets gezegend voor je is, is niet in de eerste plaats afhankelijk van het gebed wat vooraf is gegaan, maar is afhankelijk voor de dankzegging die daarna komt. Paulus zegt: “Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde” (1 Timotheus 4:4).

Vriendelijke groeten ,
Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw