Seksuele handelingen in pubertijd

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb in mijn pubertijd als jongen wel eens met andere jongens seksuele handelingen bedreven, maar ik val nu op vrouwen. Wel lijkt alsof satan mij iedere keer daar op wijst en ik daarin veel meer plezier zou hebben en beter leven zou hebben. Ik durf deze handelingen niet tegen mijn vriendin te zeggen, is dat eerlijk? Ben bang dat ze dan de verkering uitmaakt?

En ik weet tevens niet of dit zonden zijn en zo ja of ik ze voor mensen belijden moet wil God ze kunnen vergeven. Ik merk gewoon dat ik er steeds maar weer op gewezen wordt, terwijl ik daar het liefste nooit meer aan denk. Hoe verder?

Antwoord

Seksuele handelingen bedrijven met andere jongens zijn zonden, ook al heb je die in je puberteit bedreven. Belijd die zonden aan God. Van Hem zul je vergeving ontvangen, als je dat kwaad haat en laat. Dan zal het ook vrede zijn in je binnenste. En dan laat de satan je zeker met rust.

Wat je met ”ik val nu op vrouwen” bedoelt, is mij niet duidelijk. Ik ga ervan uit dat je aan één vriendin genoeg hebt. Je zult ermee bedoelen, dat je geen homoseksuele gevoelens (meer) hebt. Praat hier open over met je vriendin. Als je de dingen uit je puberteit verre van je hebt gedaan -zoals ik uit je schrijven bemerk- dan kun je dat ook aan je vriendin vertellen. Bid samen met haar of de Heere God jullie een verhouding van echte liefde wil geven, waarin je samen naar een huwelijk toegroeit, zonder daarop vooruit te grijpen, door in je verkeringstijd als  man en vrouw te leven.

Als je vindt, dat je met die jongens uit je puberteit over wie je schrijft zondige handelingen hebt verricht en hen daardoor op een zondig spoor hebt gebracht, dan moet je ook aan hen om vergeving vragen. Dat ruimt op van binnen. Maar ik weet natuurlijk niet of ze nog bereikbaar voor je zijn. Het kan wezen dat ze helemaal uit je gezichtsveld verdwenen zijn. En dan moet de satan je daarmee verder niet lastig vallen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. den Boer, Refowebpastor