Bang voor de gebondenheid van een verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat ik voor een zekere jongen waarschijnlijk meer voel dan alleen gevoelens van vriendschap. Maar ik heb heel veel twijfels en angsten. Ik ben bang dat ik niet echt verliefd op hem ben. Ik ben bang dat ik God te weinig eer geef als ik mijn gedachten op deze jongen richt in plaats van op God. Ik ben bang om verkering te krijgen en daardoor gebonden te zijn. Ik ben bang voor de reacties van mensen uit m'n omgeving (zijn familie en mijn familie). Ik ben bang dat deze verliefdheid van voorbijgaande aard is en dat ik hem bedrieg als ik zeg dat ik voor eeuwig van hem houdt. Kortom: Ik ben bang voor de gebondenheid van een verkering. Wat moet ik doen?

Antwoord

Uit je hele vraag komt angst naar voren: je bent voor alles bang en om die reden kies je dan maar voor helemaal niets. Want dan weet je zeker wat je hebt en hoef je niet bang te zijn voor eventuele negatieve dingen die komen gaan. Verkering krijgen heeft ook te maken met het durven lopen van risico’s. Als je verliefd bent en nog geen verkering hebt, weet je toch nooit helemaal zeker hoe die ander is. Dat zal in de verkeringstijd wel blijken. Daarom is het ook zo mooi dat je eerste de gelegenheid krijgt om met elkaar te verkeren en dan zie je door de tijd heen of je elkaar kunt vertrouwen of niet.

Inderdaad gaat een verliefdheid ooit weer over, gelukkig wel want het verliefd-zijn kost heel erg veel energie. Maar als het goed is gaat verliefdheid over in liefde. Liefde is vooral op de achtergrond aanwezig en geeft je het gevoel dat je bij elkaar hoort en van elkaar bent. Een relatie tussen man en vrouw hoeft niet in mindering te komen op de relatie met God. De Heere God heeft dit zelf allemaal ingesteld dat een man en vrouw zich tot elkaar aangetrokken voelen en een levenslange verbintenis aangaan. Bovendien staat er in de Bijbel dat juist een drievoudig snoer (man, vrouw en God) niet gauw verbroken zal worden.

Maar als je al die angsten blijft houden, dan zou ik er zeker professionele hulp voor inroepen want het is niet de bedoeling dat je met zoveel angsten door het leven gaat.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

bindingsangst