Twijfels over buitenlandse vriendin

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Sinds mei heb ik een jaar een relatie met een meisje. Ik ben 22. Zij is ouder en woont in het buitenland. Het was geen liefde op het eerste gezicht, en ik ben ook nooit echt heel erg stapelgek op haar geweest. Wel verliefd, maar niet supersterk, waar sommige mensen wel eens over spreken en waar ik jaloers op kan worden. Wat mij heel erg aansprak was haar karakter. Haar zorgzaamheid en tederheid en haar liefde voor andere mensen en voor mij, haar doorzettingsvermogen om bij mij te blijven en mij te helpen.

En nu heb ik een paar vragen: Is het eigenlijk over het algemeen nodig om stapelgek op iemand te zijn (geweest) om in het huwelijk te treden? Wat zijn hiervoor de redenen? Ik heb het idee dat ik  minder verliefd op haar ben (geworden). Ik kijk eigenlijk best vaak naar andere vrouwen, die eigenlijk mooier zijn wat lichaam en uitstraling betreft. Ik weet dat ik dit niet mag doen, maar hoe kom ik hier vanaf? Als ik naar die vrouwen kijk, is dat zonde, want dan denk ik wel eens: Misschien zou ik wel stapelgek op die vrouw kunnen worden, terwijl ik dat niet echt (meer) op mijn vriendin ben. Maar dan denk ik ook: ik weet wat ik aan mijn vriendin heb en wie weet zal (al zou ik met die mooiere vrouw een relatie beginnen) het ook weer uit kunnen gaan omdat zij niet gek op mij is. Ik denk dan ook, dat die mooiere vrouw ook dichter bij mij woont en minder problemen zal kunnen geven, misschien met visum, enz. En dat de verschillen tussen de mooiere vrouw en mij minder zijn dan tussen mijn vriendin en mij, zeker wat betreft cultuur, traditie, kerk, familie, vrienden, enz.

Mijn vriendin blijft standvastig, ook al kent zij mijn zwakheden. Dat mijn verliefdheid minder is, komt misschien ook omdat ik steeds vaker aan onze verschillen denk en naar andere vrouwen kijk. Maar ik moet mijn vriendin niet vergelijken met andere vrouwen, heb ik wel eens gehoord, dan kom je er nooit uit. Ik heb enkele jaren geleden ook een vriendin gehad waar ik echt gek op was, supergek zelfs, maar die niet bij mij paste. En dat maakt het ook weer een beetje lastiger, omdat verliefdheid geen garantie is voor een geslaagd huwelijk. Ik heb wel tijden gehad dat ik in m’n nopjes was en soms nog steeds, en me verliefd voelde op mijn vriendin. Natuurlijk. Maar dat is er niet altijd.

Het komt ook misschien omdat we elkaar erg weinig zien. We wonen erg ver van elkaar vandaan. Ik wil het niet zomaar uitmaken. Ik weet dat zij goed voor mij zal zorgen. Maar ik maak mij zorgen over mijn liefde voor haar. Ik denk dat een ander persoon haar veel meer liefde kan schenken dan ik. Ik weet dat haar vorige vriend echt alles over had voor haar en dat ik dat niet echt zo heb... Ik vind dit behoorlijk vervelend.

En als laatste, en niet als minste, ik ben in de ogen van de Heere al verbonden met haar door gemeenschap. Ik weet dat ik stom bezig ben. Ik hoop wat punten van u te horen, waar ik mij aan vast kan houden, om bij haar te blijven, en niet zoveel naar andere vrouwen te kijken en minder aan onze verschillen denk.

Antwoord

Je schrijft dat je niet meer zo verliefd bent. Een verliefdheid neemt altijd wat af in de loop van de verkeringstijd. Bovendien ben je vroeger ook al eens heel erg verliefd geweest en dan zie je heel vaak dat het een volgende keer toch wat minder is. Je eerste hevige verliefdheid in je leven is vaak de meest hevige. Daar komt nog bij dat jullie elkaar niet veel zien en dat maakt het ook weer moeilijker. Een relatie moet je immers onderhouden en dat gaat op afstand toch wat minder makkelijk. Het is zeker niet makkelijk om een relatie met iemand te hebben die heel ver weg woont. Ook is het goed om je in de cultuurverschillen te verdiepen.

Verder vind ik je wel een tikkeltje egoïstisch. Je schrijft steeds hoe aardig ze voor jou is en met je zwakke kanten rekening houdt, terwijl je niet schrijft wat jij voor haar kunt doen. En natuurlijk zullen er altijd vrouwen zijn die in bepaalde dingen beter zijn. Het kan niet zo zijn dat zij, objectief gezien, op alle punten de allerbeste en allermooiste vrouw is. Op een gegeven moment is het ook een beslissing die je met je verstand neemt en waar je dan ook voor gaat. Het feit dat je met haar gemeenschap hebt gehad, weegt ook mee. Bovendien is het zo dat na het hebben van gemeenschap de verliefdheid ook vaak (wat) afneemt omdat nu het doel bereikt is, namelijk dat je elkaar hebt.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering