Negatief zelfbeeld in verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu bijna anderhalf jaar verkering. Ik heb een negatief zelfbeeld. Ik heb al een paar keer tegen mijn vriend gezegd dat ik onze verkering uit ging maken. Ik gun hem iemand die altijd lief en goed voor hem is. Ik kan nooit een goede vrouw voor hem worden. Hij vindt dat heel erg.

Telkens trek ik toch weer terug, want ik hou ontzettend veel van hem! Ik ben heel erg bang dat hij toch voor iemand anders zal kiezen. Als hij naar andere meiden kijkt of mee sms’t word ik helemaal wanhopig... Ik ben zo bang! Ik wil hem niet kwijt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je begint je vraag met de opmerking dat je een negatief zelfbeeld hebt. Tja, je schrijft dat op alsof dat een feit is dat niet valt te veranderen. Je kunt daar toch aan werken om dat negatieve zelfbeeld om te buigen in een meer positief zelfbeeld? En als je een heel erg negatief zelfbeeld hebt, zoek er dan professionele hulp voor. Ga eens praten met een psycholoog of maatschappelijk werker.

Verder is je vraag wat tegengesteld. Aan de ene kant wil je zelf de verkering uitmaken omdat je denkt dat je toch geen goede vrouw voor hem zult kunnen zijn en omdat je hem een vrouw gunt die lief en goed voor hem is. Kom op zeg, doe niet zo zielig. Hij houdt van jou en wil met jou verkering. Jij kunt je er toch voor inzetten om lief en goed voor hem te zijn? Of zeg je dat misschien omdat je iedere keer weer wilt horen, dat jij toch de allerbelangrijkste voor hem bent? En aan de andere kant ben je vreselijk bang dat hij voor iemand anders zal kiezen en dus zelf de verkering zal uitmaken.

Probeer met je verstand je gevoel te corrigeren. Als je verkering hebt, kan het niet zo zijn dat een jongen helemaal niet meer met een ander meisje mag praten of sms’en. Je mag pas ongerust worden als jij er aanwijzingen voor hebt dat hij verliefd is op een ander meisje omdat hij bijvoorbeeld heel speciaal met dat meisje praat of sms’t. Probeer je eigen zelfvertrouwen wat op te bouwen, want het zou jammer zijn als daardoor je verkering echt uit zou gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verkering