Jongen blijft twijfelen over relatie

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds een jaar contact met een jongen. Het klikt erg goed. De afstand is vrij groot maar daar valt mee te leven. Beiden voelen we aan dat het meer dan vriendschap is. We hebben veel gepraat over verkering. Alleen zit hij steeds met twijfels, die we dan ook weer uitpraten. Maar die twijfels blijven. Ze zijn vooral gegrond op angst dat het weer uit zal gaan. Terwijl ik veel om hem geef en hij ook om mij en we over alles kunnen praten, ook over het geloof, wat we beiden erg belangrijk vinden in een relatie.

Ik heb tegenstrijdige gedachten. Ik wil met hem verder terwijl ik ook wel eens met de gedachte loop om er een punt achter te zetten omdat hij al zolang en zo vaak twijfelt. Is het niet beter om de stap te wagen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hij zou dus het liefst de periode van verkering willen overslaan omdat hij bang is dat het anders misschien wel eens uit zou kunnen gaan. We noemen dit ook wel anticiperen. Hij is zo bang voor het eventueel uitgaan van een verkering, dat hij er dus bij voorbaat al niet aan durft te beginnen, tenzij hij van te voren heeeeel zeker zou weten dat het goed zal gaan. Maar dat gevoel krijgen twijfelaars nu bijna nooit!

Verkering durven aangaan, heeft ook iets in zich met risico’s durven omgaan.  Als je wilt trouwen dan zul je eerst verkering moeten hebben. Niemand krijgt van te voren de garantie dat het allemaal goed zal gaan. De tijd zal het leren en je zult daar doorheen moeten.

Het moeilijke bij een twijfelachtig karakter is, dat het bij voorbaat al zoveel schaduw legt over iets dat daardoor veel levensvreugde verloren gaat. Zo komt bij voorbaat al een eventuele verkering onder een druk te staan. Je vriend zal toch moeten proberen dit met zijn verstand te overwinnen. Ik heb wel eens tegen iemand gezegd: "Stel dat je op je sterfbed zou liggen, zou je hem of haar dan bij je willen hebben?" Wat zou je vriend concreet nog meer moeten beleven om een verkering aan te durven gaan? Stel dat je volgende week met een ander zou komen langs wandelen, zou hij dat dan fijn vinden? Allemaal vragen die hij zou moeten overdenken.

Tot slot zou ik willen zeggen dat het aangaan van een verkering niet alleen een gevoelskwestie is, maar ook een gezond verstandkwestie, net zoals dat het geval is bij bijvoorbeeld een beroepskeuze. Mocht het heel diep zitten bij hem, dan zou ik hem aan willen raden er eens met een psycholoog over door te praten.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verkering