Verder gegaan dan zoenen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben 15 jaar. Ik heb een vriend, maar ik weet niet of we al te ver gaan. Ik ben verder gegaan dan zoenen, maar heb nog geen gemeenschap gehad. Ik voel me eigenlijk wel een beetje schuldig.

Antwoord

Tussen elkaar zoenen en het hebben van gemeenschap zit nog een heel traject. En het hoeft in de loop van de verkeringstijd echt niet alleen bij een zoentje te blijven. Maar ga elkaar in ieder geval niet uitkleden (zie ook vele andere vragen die hier over gaan). Ik heb het gevoel dat het je allemaal wat is overkomen.

Praat er a.u.b op een nuchter moment over met je vriend (en niet tijdens een vrijage) tot hoever je zult gaan bij het beminnen van elkaar. Dus praat met elkaar heel duidelijk over grenzen. Bedenk ook hoe lang het nog duurt voordat je met elkaar kunt gaan trouwen. Want als het nog heel lang zal gaan duren, je bent immers pas 15 jaar, dan zou ik die grens in de buurt van het zoenen houden en niet veel verder gaan. Juist omdat je nog zo jong bent en er nog van alles kan gebeuren op het relationele vlak.

Gelukkig heb je nog geen gemeenschap gehad, schrijf je zelf. Tegelijkertijd heb je ervaren dat tijdens het beminnen van elkaar je zo heel ongemerkt verder kunt gaan en voor je het weet, ga je grenzen over waar je dan achteraf spijt van kunt hebben. Dus praat er vooral over met je vriend!

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk